Kuntavaalit 2025 (päivittyy)

Kuntavaalit 2021 Vaaliteemojani:


-Joukkoliikenne tarvetta vastaavaksi
-Kylien lähipalvelut turvattava, maalaisjärkeä saa käyttää
-Avoimuus, Yhteisöllisyys ja lähidemokratia.
-Tunnin Juna ratalinjaus oikaistava, hankkeen tarpeellisuutta tarkasteltava etätyön yleistymisen- sekä maantieliikenteen kehitystarpeiden näkökulmasta kokonaisvaltaisesti.
-Kilpailukykyisyyden nosto osaamisen kautta
-Kilpailutusosaamiseen panostettava entistä enemmän
-Saloa markkinoitava palvelut ja hyvä arki -edellä, eikä saavuttamattomin ja harvoin olevin helmin.
-Muuttotappio käännettävä voitoksi järkitekemisellä.
-IoT Park sijoitus, joka saatava tuottamaan kaupungille tuloja. Vain laaja sekä ala-hajautettu vuokraus luo kestävän pohjan sijoituksen kannattavuudelle, jolla riskejä painetaan myös pienemmiksi.
-Kaupungin koulutustarjontaa kasvatettava

CV:

Koko ikäni olen karttunut sijoitusosaamista ja -pelisilmää. Kiinteistönvälittäjän osaaminen antaa minulle erinomaiset mahdollisuudet arvioida eri hankekokonaisuuksien kannattavuutta sekä riskejä kaupungin kehittämisen parhaaksi. -Taloudellinen vertailu eri päätösratkaisujen välillä on ennalta arvioitavissa.

2011-2012 Kiinteistönvälittäjän Koulutusohjelma
2012 KED, Kiinteistöedustaja
2013 LKV Kiinteistönvälittäjä
2014 Yrittäjyyden Ykköskoulutus

2015- alkaen  Toiminnantarkastajan tehtäviä eri organisaatioissa.

2017- alkaen Tattulan Yksityistien hoitokunnassa
2017- Rakennnus - Ympäristölautakunnan varajäsen
2017 -alkaen Kiinteistötoimitusten uskottu mies
2018 alkaen Keskustan Pertteli Py Puheenjohtaja
2022-2023 Salon Vuokratalot Oy hallituksen jäsen (Tiilitehtaanpihan hallitus 2022-2025)
2024- Salon Tarkastuslautakunnan varsinainen jäsen

Salon talous, vetovoimaisuus ja kilpailukyky on nostettava. Salo tarvitsee paluumuuttajia, muuttotappio on käännettävä muuttovoitoksi jotta verotulopohja säilyy eikä veroprosenttia tarvitsisi lähteä hilaamaan ylös. Kaupungin toiminta on oltava työllisyyttä lisäävää ja tukevaa, sekä hankinnoissa että kaavoituksessa ja palvelutuotannoissa. Kaupungin omia kuluja on pyrittävä hillitsemään tehostamalla hallintoa ja tekemällä kestävää harkintaa kaupungin toiminnassa. Markkinointia on lisättävä ja sen on oltava osin suunnitelmallista, osin ohjelmallista ja brändäävää. Mm.Teijon Kansallispuiston markkinointi, lisäksi Saloon olisi saatava lisää mökkejä ja kesäasutusta, näillä on edistävää ja Saloa nostavaa vaikutusta, joka maksaa itseään takaisin ajan saatossa työllisyyden, kaupankäynnin ja verotulojen muodossa. Ilman markkinointia ei myöskään osaaminen tai Salolainen innovatiivisuus löydä tietä maailman tietoisuuteen hyödynnykseen. Johtamisen on oltava laadukasta ja sovitusta on pidettävä kiinni. Pelkät tiedot ei riitä, vaan on kehitettävä ja edistettävä asiaa. Edellytyksiä yhteistyöhön yrittäjien ja kuluttajien välillä on kaupunginkin oltava valmis edistämään, toimimalla linkkinä talouskasvun edellytyksille. Kaupungilla on oltava kasvot, joista ilmenee aitous ja läpinäkyvyys, niihin pohjautuu tulevaisuuden keskeisin kehitystrendi. Vain sillä tavoin saadaan Salo nousuun ja uusia politiikasta ja vaikuttamisesta kiinnostuneita mukaan kehittämään Saloa eteenpäin.

Salon ympäristöä ja vetovoimaisuustekijöitä on kohennettava, Uskelanjoki, Viurilanlahti, että Halikonjoki ovat Salolle tulevaisuudessa merkittäviä vetovoimatekijöitä, ja tässä mielessä vesistön kuntoon on keskitettävä huomioita. Rahoitusta ympäristöhankkeisiin voi saada mm. Leader rahoitusta. Salossa tähän liittyen toimii Ykkösakseli jolla on mm. Halikonlahdella olemassa ympäristöhanke meneillään. Hankkeen laajentaminen lahteen valuvien jokien yläjuoksuille olisi siis järkevästi edistettävää toimintaa. Itseäni kiinnostaa mm. Liedon pelloilla toteutettava kipsikokeilu, joilla pyritään hillitsemään vesistöjen ravinnekuormitusta, se on seurattavan arvoinen kokeilu. Toimiessaan tämä olisi hyödynnettävä, mutta edetään tutkimustuloksiin nojaten: Todelliset ravinnekuormat on todennettavasti Liedossa vesialueilla pudottava ja vähennyttävä vesialueilla, eikä peltokasveille saa koitua haittaa tai seurauksia, jotka voisi päätyä ihmisten ruokapöytiin asti. On tärkeää huomioida se, että tuleeko kipsistä lisää ravinnekuormitusta vai ei, sillä vesivalumat jokiin on suuret ja nämä eteläsuomen nykyaikaiset lauhat talvet valuttavat paljon vesiä lähijokiin... Myös minua kiinnostaa tuo Furetanin aikoma biojalostamo -hanke, sillä jalostamo hyödyntäisi mm. Kaislaa / jota vesialueilla riittää. Paljonko kaisloihin sitoutuu ravinteita joita saataisiin hyödynnykseen biojalostamoon ja mikä ympäristövaikutus tällä on halikonlahdelle? Tähän olisi perehdyttävä myös ympäristönäkökulman kannalta katsottuna huolella.

Korvenmäen Jätteenpolttolaitos-hanke että Furetanin biojalostamo -suunnitelmat ovat molemmat tärkeitä energia- ja ympäristöhankkeita jotka vaativat eteenpäinviemistä, josta parhaimmillaan salolaiset kaukolämpöasiakkaat voisivat hyötyä. Nämä hankkeet ei äkkiseltään pohdittuna mielestäni sulje pois toinen toisiaan, eikä myöskään loppupeleissä tulisi haittaamaan myös yrittäjävetoista Jätteiden kierrätys- ja lajittelutoimintaa joka tulevaisuudessa varmasti yleistyy Suomessa. On ollut viime vuoden aikana uutisia ja pohdintoja vanhojen kaatopaikkojen energiavarojen hyödynnyksestä jätteenpolttokäytössä, se olisi myöskin osaltaan toivottavaa toimintaa. Tuuli- ja aurinkoenergia on tervetullutta tulevaisuutta, kunhan asukkaille ei koidu tästä ylimääräistä haittaa.

Koulutus on vastattava sitä, mille on tarvetta. Sen ei aina tarvitse olla myöskään tutkintoperusteista, vaan tarveperusteen mukaisesti toteutettua, kattavaa koulutusta josta annetaan todistus. Toiminta voidaan hankkia joko paikallisesti tai kilpailuttamalla eri koulutustuottajia. Paljonko tuottavaa yritystoimintaa jää Salossa toteuttamatta, ihan sen vuoksi että yrittäjyydestä, taikka jostain muusta tarpeellisesta jää joku yksittäinen osa-alue heikommalle osaamiselle, johon pitäisi lähtemään hakemaan kolmen vuoden koulutuksen kautta osaaminen? Vaikea arvioida, mutta tätä riskiä on pyrittävä ennaltaehkäisemään. Tarvitaan kyselyjä ja selvityksiä, millaista sisältöä yrittäjät ja yrittäjyyttä harkitsevat tarvitsevat tukitoimikseen yritystoiminnan perustamista ajatellen.

 
 
Tuli tehtyä 10.3 VS-Yrittäjien ja Kauppakamarin Vaalikiertue-aamun perusteella, oleellinen aamun sisältö sisältyy kaikki nyt yhteen ja samaan kuvaan. Lisäksi aamulle hyvä Webinaari-jatko 16.3 aiheena Markkinointi kansantalouden moottorina, otetaan kaikki vinkit talteen Salon hyödyksi!
 
https://www.facebook.com/AriLKVSalonValtuustoon/ TERVETULOA Facebook-Sivuilleni.

Keskustan Ehdokassivuni:
http://www.huolenpitoa.fi/Suomeksi/Kuntavaalit-17/Ehdokkaat/Salo/Jarvinen-Ari/645894

Seuraavat koottu Vaalikoneisiin vastatuista sisällöistä:

Mitä haluan edistää tulevalla vaalikaudella:

#Välittävästi Huolenpitoa. Salolla on vaikeat ajat jatkossakin. Pyrin kääntää poismuuttoa paluuksi, edistää kylä- ja yhteisötoimintaa, turvata Kylien ja taajamien elinvoimaisuutta. Haluan turvata Lähikoulut, päiväkodit leikkauksilta ja turvata Salolaisten palveluita, niistä ei pitäisi leikata enää. Rakennuskanta on pidettävä kunnossa, #Hometalkoot ja hyvä sisäilma kuuluu jokaiselle. Kansallispuisto on hyödyntämättä oleva valttikortti, sen tueksi Salo tarvitsee hyvän ja kattavan joukkoliikenteen.

Vaalilupaukset / Yle vaalikone:

1: Peruspalvelut turvataan, ei leikkauksia kuntalaisten palveluista. Hallintoa rukattava kustannustehokkaammaksi. Elinvoimaisuutta edistetään.

2: Investoinnit tulisi saada tuottamaan. Muuten vero-Eurot ovat menneet hukkaan, tätä ei pidä hyväksyä. Tarkan taloudenpidon on jatkuttava yhä.

3: Salo tulevaisuudessa Mökkikaupunki. Tori, hyvät ulkoilu- ja liikkuumismahdollisuudet ja Kansallispuisto hyvä pohja luoda uutta kasvua Saloon

Vaalikoneisiin vastattuja mielipiteitä:

Salon Seudun Sanomat Vaalikone:

Salon itäinen ohikulkutie pitää rakentaa ensi valtuustokaudella valmiiksi 110-tieltä Somerontielle

Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
0%
Viimeisen tieyhteyden rakentaminen ei omasta mielestäni ole nyt tarpeellista, sillä mm. Palometsän ja Mahlakankareen asuinalueiden välisellä maa-kaistaleella jota pitkin tie on kaavailtu kulkemaan, tulee ratkaista muutaman kevytliikenneväylän osalta ohikulkutien ylitys / Alitus, sekä mm. täytyy toteuttaa Mahlakankareenkadun Ylitys (tuskin kelpuutetaan liittämään osaksi ohikulkutietä). Koituvat kulut vrt. saatava hyötysuhde on mielestäni hyvin vähäinen ottaen huomioon että nyt on hyvä olemassaoleva peruskorjattu väylä 110-tietä pitkin Hämeentie risteykselle. Tupurin tieyhteys 110:lle nopeuttaa työmatkaliikennettä Helsinkiin päin ja vastaavasti Turkuun päin pääsee sujuvasti 110-tietä pitkin taikka Halikon moottoritieliittymän kautta kuljettuna.

Osaamiskeskus houkuttelee Saloon uusia yrityksiä ja synnyttää uusia työpaikkoja

Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Toivon mukaan Cencorp Automation Oy vetää perässään muita toimijoita Osaamiskeskukseen, itseäni huolettaa lähinnä eniten osaamiskeskuksen juoksevat kulut ja se, paljonko tiloja on saatava vuokrattua ennen kuin osaamiskeskuksen toiminta on kannattavaa. Positiivisia uutisia on kumminkin viime päivinä tullut, niin toivotaan parasta.

Salon kaupungin pitää varautua rahoittamaan osaamiskeskuksen kiinteistöyhtiötä, jos tiloihin ei saada riittävästi vuokralaisia

Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
100%
Ei ainakaan suorana sijoituksena, Yrityssalo on ok sijoittaa vuokralle Osaamiskeskukseen, sekä tilapäisiä väistötiloja jos niitä kaupunki tulee tarvitsemaan, mutta lähtökohta tulee pitää kertasijoituksena. Uskon että Cencorp Automation Oy vuokrasuhde, Yrityssalon kiinteistöön siirtyminen ja nyt sijoitetut pääomat kantaa jonkin matkaa eteenpäin, että aikaa on löytää vuokralaisia. Kaupungin tulee omassa toiminnassaan pyrkiä rakentamaan edellytyksiä joilla se edistää Osaamiskeskuksen menestysmahdollisuuksia.

Salon kaupungin kannattaa osallistua Hyperloop hankkeeseen aktiivisesti
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Selvitys varmasti ok tehdä, mutta testirataa kannattaa tarkemmin punnita. Pitäisi varmasti arvioida, kumpi, Tunnin juna vaiko Hyperloop, järkevämpi toteuttaa sillä Turku-Helsinki yhteyksiä Salon kautta kulkee jo suht monta. Toimiessaan ja onnistuessaan Hyperloop kyllä varmasti osin korvaisi tuota Tunnin junaa... Molempia ei välttämättä kannata toteuttaa, myös hanke kannattaa, toteutuu Tunnin juna tai ei, pyrkiä suunnittelemaan sillä linjauksella että tilalle soveltuisi myös hyperloop.

Helsingin ja Turun välinen ns. Tunnin juna -Yhteys pitää toteuttaa mahdollisimman nopeasti
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Hanke kannattaa puntaroida tarkoin Hyperloopinkin näkökulmasta pohdittuna, koska nämä mielestäni loppupeleissä korvaa toinen toisiaan toteutuessaan. Molempia ei kannata toteuttaa.

Salon pitää tukea kaupunkilaisten työssäkäyntiä muilla paikkakunnilla
Samaa mieltä 0%- 100% Eri mieltä
25%
Jollei työpaikkoja Saloon saada tarpeeksi eikä työttömyys laske, niin maltillisia tukitoimia tulisi kyllä harkita. Voisi loppupeleissä tulla kaupungille edullisemmaksi.

Kaikissa hankinnoissa pitää pyrkiä ratkaisuihin, jotka tukevat kaupunkilaisten työllisyyttä
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Pyrkimys ja ajatus olisi hyvä olla lähtökohtana aina tämä, käytännössä kilpailutus ja hankintalaki myös kyllä ohjaa jonkin verran kaupungin toimintaa. Mutta tähän olisi syytä pyrkiä.

Yhteistyö Turun kanssa on Salon tulevaisuuden kannalta välttämätöntä
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Siinä määrin missä yhteistyö on välttämätöntä Turun kanssa, tulee sitä rakentaa aina Salo edellä. On tuolla meinaan toi Stadikin olemassa ja naapurikuntiakin Salolla kieltämättä on, sekä Lohja, ei Salon siis pitäisi olla vain ja ainoastaan Turkuun sidottu kaupunki. Käytännön puolesta näin varmasti pitkälti tuntuu olevan, ja Turun päässä haluttaneen paljolti vaikuttaa myös Salonkin asioihin, tärkeää olisi silti pyrkiä olemaan avoin myös muihin naapurikuntiin päin sekä etenkin Pääkaupunkiseudulle päin, siellä kun työpaikkoja on avoimena ja varmasti myös salolaisille.

Salon kannattaa suuntautua ennen muuta pääkaupunkiseudulle
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Pääkaupunkiseutu on valtakunnallisesti katsottuna vetovoimaisempi alue mitä Turku. Siksi mielestäni näin, mutta kuten jo toiseen SSS Vaalikonekysymykseen vastasin, myös muita naapurikuntia on sekä Lohja, että myös tuo mainitsemani Turku, totta kai nämä pitää huomioida myös. Mahdollisimman laaja suuntautuminen tärkeää.

Tuulivoiman rakentamista pitää lisätä
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Uusiutuva energia on ihan hyvä tervetullut juttu, kunhan se toteutetaan siten että siitä aiheutuu mahdollisimman vähän haittaa lähistön asukkaille. Tässä yhteydessä myös aurinkoenergian tuotanto olisi potentiaalinen tuotantovaihtoehto, sitäkään ei pidä unohtaa.

Salon nykyiset alakoulut on säilytettävä
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
0%
Tähän tulee pyrkiä, palveluista on viime vuosina Salossa leikattu jo tarpeeksi. Mielestäni liitoskuntien kyläkoulut on turvattava jatkossakin, Koulu on se kylän ydin jonka ympärille kylä rakentuu, yksi merkittävä lapsiperhettä kiinnostava asia. Muutoin kylät joista koulu lakkaa, näivettyvät. Kaupunki-keskusta alueella asiaa voi tarvittaessa tarkastella, mutta vasta painavin perustein vakavammin harkita.

Lukio-opetus voidaan keskittää Salon Lukioon
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Se vaatisi paljon mm. Julkiselta liikenteeltä mikä kaipaa Salossa uudistusta, ja lähinnä ajankohtaista vasta jos lukion opiskelijamäärät putoavat radikaalisti. Ei välttämättä realistista harkita vielä nyt. Mun mielestä kouluverkkoa ja opetussisältöjä tulisi pyrkiä kehittämään laaja-näkökulmaisemmin mahdollisimman oppilasystävällisesti, maailma on muuttunut viimeisen 10-15 vuoden aikana reilusti, muututaan me mukana mielellään parempaan päin.

Salossa tarvitaan vain pääkirjasto. Kaupungin muiden palvelualueiden palvelut voidaan järjestää kirjastoautoilla.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
No ei ihan noinkaan pidä toimia, mutta, siellä missä kirjastoa ei ole pitää kirjastoauton liikkua kattavasti, toki myös kysyntään nähden riittävästi. Kirjastoauto on loppupeleissä kumminkin täydentävä palvelu, tosin suht kattava sellainen.

Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistus pitää valmistella uudelleen
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Siis runko-idea on hyvä josta on pidettävä mielestäni kiinni, Hallintokuluja on leikattava, palveluiden saatavuus ja valinnanvapaus on turvattava. Tosin kyllä Sotessa on vielä kysymyksiä joihin voi tulla muutoksia ja kaivataan vastauksia, mutta tämä projekti on vielä kesken niin eiköhän niihin vastauksia aikanaan tule ratkeamaan.

Nykyiset kunnalliset palvelut on säilytettävä, vaikka se merkitsisi veroprosentin korotusta.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Palveluista ei pitäisi enää leikata, Salon hallintoa voidaan tarkastella ja tehostaa, tosin ei verojakaan saisi joutua enää nostamaan. Työllisyystilanne olisi saatava kohentumaan ja maltti on valttia uusissa hankkeissa, pistetään ensin olemassaolevat rakenteet ja Infra kuntoon.

Kaupungin pitää vähentää omaa palvelutuotantoa ja ostaa nykyistä enemmän palveluja yrityksiltä ja järjestöiltä.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Tätä tulee tarkoin harkita, joskus omatuotanto on edullisempaa kuin kilpailutuksen kautta ulkopuoliselta hankittuna, tosin nämä tulee aina nimenomaan kilpailuttaa ja vertailla vertailukelpoisen materiaalin pohjalta jotta ratkaisun voi luotettavasti tehdä. Kunnalla on palvelunjärjestämisvelvoite vaikka palvelu hankittaisiin ostopalveluna. Riippuu tilanteesta ja vaatii aina tilannekohtaisen harkinnan jossa hinta-laatusuhteeltaan paras ratkaisu kaupunkilaisten kannalta ajateltuna tulee valita.

Pienten lasten perheillä pitää olla oikeus kokoaikaiseen hoitopaikkaan, vaikka toinen vanhemmista tai molemmat vanhemmat olisivat kotona.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Mielestäni on hyvä, että lapsen sosiaalisia kontakteja myös muihin lapsiin edistetään, tämän vuoksi tämä olisi hyvä juttu. Uskon, että muutoin vaikutukset voisi heijastua myöhemmissä vaiheissa lasten koulunkäyntiin huonolla tavalla, mutta toki tämä on myös yksilöstä kiinni ja toki tässä tilanteessa myös vapaaehtoista.

Olen kiinnostunut asettumaan ehdolle 2018 Maakuntavaaleissa
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Väittäisin että mitä olen kuullut Maakuntahallintoon siirtyvistä asioista, ettei olisi minun paikkani, toki paremmin perehdyttyä tuleviin sisältöihin asiaa vielä harkitaan jos pyydetään ehdolle. Vähän 40-60 juttu vielä näillä tiedoilla.

Salon Keskusta tarvitsee lisää kävelykatuja
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Noh Vilhonkatua voisi Plazasta Torille päin jatkaa kävelykatuna siten että Asemakatu säilyisi yhä kieltämättä liikennekäytössä. Varmasti tekisi Salon keskustasta hieman kaupunkimaisemman tuntuisen.

Salon sisäisen joukkoliikenteen pitää olla maksutonta asukkaille
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Ei pidä olla maksutonta, joukkoliikennettä on kehitettävä toki paremmaksi että ympäri vuoden pääsee liitoskunnista kaupunkiin ja takaisin ilman että illalla pääsee keskustaan ja aamuyöllä kotiin, ja Teijon kansallispuisto että paikkurit täytyy myös katsoa tarkasti joukkoliikennettä tarkasteltaessa sillä ne ovat käytännössä tärkeitä tulevaisuudessa Salolle ennemmin tai myöhemmin. Maksuttomuutta ei voi ajatella Saloon, se perittäisiin kaikki muuten verovaroista eikä olisi edukas idea,  kuluja on katettava lipputuloin, mutta lippuhinnat tulee pitää kohtuullisina matkustajien kannalta katsottuna.

Maahanmuuttoa Suomeen on rajoitettava
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Siis EU:n kanssa tässä pitäisi toimia yhteisin pelisäännöin, jos siis kyse on pakolaisista, työperäinen normaali maahanmuutto ei mielestäni ole rajoitettavaa.

Maahanmuutto on välttämätöntä, jotta Suomessa riittää työvoimaa tulevaisuudessa
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Sekä että tilanne, meillä on työttömyyttä mutta samalla avoimia työpaikkoja kun työntekijät ja työpaikat eivät kohtaa. Varmasti maahanmuuttoa tarvitaan, tosin muistetaan myös että Suomesta on työ- että opiskeluperäistä maastamuuttoa poispäin, että tämäkin on vastavuoroista puolin että toisin.

Sote-uudistuksen jälkeen mm. kulttuuritoimi jää edelleen kuntien tehtäväksi. Kaupungin pitää tulevaisuudessa lisätä kulttuurin määrärahoja.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
75%
Salon taloustilanteessa ylimääräisiä kuluja tulee pyrkiä jatkossakin välttämään, pidetään määrärahat maksimissaan nykytasolla. Opetukseen liittyvä kulttuuritoiminta voi olla harkinnanarvoista.

Nuorisokeskus Steissistä tulee luopua ja Salon keskustan alueelle on avattava pienempiä nuorisotiloja
Samaa mieltä 0% - 100% eri mieltä
75%
Ongelmana varmasti Steissille on tuo kulkeminen ja liikkuminen jossain määrin, jos paikkurit ei kulje eikä ole helppoa Steissille nuorten liikkua, kyllä pienempiäkin nuorisotiloja varmasti tarvitaan, entisten liitoskuntien keskuksiin että ehkä Tupuri, Halikon Mustamäki jne. alueille, jotka ovat keskustaan katsottuna asteen syrjempänä.

Salossa on riittävästi liikuntapaikkoja eri ikäisille ja eri tasoisille harrastajille
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Sanotaan että jollei ole, niin näitä tulee antaa yhdistyksille ja kyläyhteisöille kehitettäväksi omista lähtökohdistaan riippuen eteenpäin, perustaso on mielestäni suht hyvä ja riittävä.

Sosiaalisen median käyttö pitää ottaa osaksi päätösten valmistelua
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Kannatan sitä, että kuntalaiset voisi matalalla kynnyksellä olla vaikuttamassa päätettäviin asioihin. Kyllä se toki jokaisen ehdokkaan omaa aktiivisuutta omilla sivuilla vaatii että kysyy, meinaan Bloggeriin saa kyllä kyselyä järjestettyä kuten Facebookkiinkin, mutta olemassaolevia matalan kynnyksen foorumeita Salossa jo on jossa käyttäjiäkin on, niin neuvoa antavaa mielipidettä voisi toki kysyä ja myös hieman huomioida. Päätöksenteko ei saa liikaa karata kauas kuntalaisilta, se näkyy laskevana äänestysaktiivisuutena kun ihmiset ei koe, että politiikot ajaisi heidän asioitaan valtuustossa. Se kierre pitäisi kyetä katkaisemaan ja se vaatii toimenpiteitä.

Korkea työttömyys johtuu osittain siitä, että tarjolla oleva työ ei kelpaa työttömille.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Riippuu paljon yksilötilanteesta, osin TE-toimistosta, joillekkin tarjotaan sellaisia töitä jotka ei hakijalle omasta näkökulmastaan katsottuna sovellu lainkaan vaikka TE-toimisto sen soveltuvaksi näkee, joskus taas työnantajan edellyttämät kriteerit ei täyty vaikka TE-toimiston mielestä hakija olisi ehkä pätevä, ongelma on tullut mielestäni kyllä siitä että työmarkkinoiden kilpailutilanne on kiristynyt viimeisten vuosien aikana kestämättömälle tasolle, pitäisi olla jo Ylä-asteella aktiivinen kesätöiden ja vapaaehtoisten opintojen osalla, ja sekään ei pian enää riitä. Tarvitaan matalan kynnyksen väyliä, jotka ovat inhimillisiä ja kunnioittavia, eikä mitään sellaisia pajoja joissa ihmiset kokevat olevansa kyykytettyjä tai alistettuja siihen toimintaan. Omia lähtökohtia ja valintoja kunnioittaen pitäisi pyrkiä viemään työllisyyspalveluita eteenpäin. Vaikuttavia osatekijöitä on monia hämmentämässä yhtä suurta soppaa.

Haja-asutusalueille pitää saada rakentaa vakituisia ja vapaa-ajan asuntoja nykyistä vapaammin.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Lähtökohta on se että Tontteja on oltava taajamissa tarjolla riittämiin mutta myös haja-asutusalueelle tulee voida rakentaa vapaasti, toki kunnioittaen Ranta-alueiden, maisema-alueiden ja kulttuuriperinnön rajoituksia ja vaikutteita sekä ympäristölainsäädäntöjä, 50% myös siksi koska kaavoituksella voidaan edistää tuota haja-asutusalueeksi luettavan alueen rakentamista, meillä on työkaluja kyllä käytössä mutta se vaatii aina suunnittelua, neuvottelua ja tarvelähtöisyyttä joiden pohjalta edetään ja lähdetään edistämään kaavoitus- ja rakentamisprosesseja.

Terveyskeskuksessa pitää saada tarjota myös ns. vaihtoehtoisia hoitoja.
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
50%
Jollei hoito aiheuta vaaraa tai haittaa potilaalle niin miksei se olisi katsottava hyväksyttäväksi, jos hoitomuoto vaan kerran antaa apua.

Kotihoidon korostaminen on johtanut siihen, että vanhus ei saa laitospaikkaa, vaikka kunto ja terveys sitä edellyttävät
Samaa mieltä 0% - 100% Eri mieltä
25%
Vähän tältä vaikuttaisi käyneen, tosin juuri terveyshenkilöstössä on työvoimatilanne ollut viime ajat heikko, lisäksi kotona asumista on haluttu pyrkiä tosiaan edesauttamaan mahdollisimman pitkälle vanhuuteen. Minun mielestä se laitospaikan tarpeen havaitseminen tulisi huomioida tulevaisuudessa paremmin/ tehokkaammin, monesti se havainnointi jää sen kiireen jalkoihin.



YLE Vaalikone:
https://vaalikone.yle.fi/kuntavaalit2017/salo/ehdokkaat/15480?emp=rt-1.rs-h2N0yS%252F%252BPaf%252F%252BX7%252BXg%253D%253D.po-.pk-.pe-.pen-.pr-.pg-.pp-.pd-.ps-.pp1-.pp2-.pn-Ari+J%C3%A4rvinen.psr-.psx-&ap=1#!

Nuoret on velvoitettava jatko-opintoihin tai työharjoitteluun suoraan peruskoulun jälkeen.

Jokseenkin samaa mieltä.
Syrjäytymistä on ehkäistävä, sen on oltava lähtökohtana, mutta, Nuorten valinnanvapautta ei saa sen estämättä rajoittaa eikä myös sitä, että on opiskeltava koska on pakko. Välivuoden pitämisen mahdollisuus on rajattava siten, ettei se passivoisi nuorta. Lähtökohta pitäisi olla myös se, että jokainen saa opiskella itselleen sen omaksi alaksi kokemansa ammatin, jos ala on väärä on se pois työmotivaatiosta ja siitä ei hyödy nuori saati yhteiskunta. Myös koulutusmahdollisuuksia olisi monipuolistettava.

Kuntien tulee tarjota lasten päivähoidon varhaiskasvatus ilmaiseksi kaikille lapsille.

Osittain Samaa mieltä
Koulutus ja kasvatus on Suomen tulevaisuuden perusta. Hyvät opitut taidot ovat ehdottoman tärkeitä nyky-Suomessa. Varhaiskasvatusta ei välttämättä vielä voi toteuttaa täysin maksutta, mutta siihen tulee asteittain pyrkiä sen mukaan miten kunnan taloustilanne sen sallii. 

Kouluissa pitää olla vähintään kerran viikossa kasvisruokapäivä.

Jokseenkin samaa mieltä
Monipuolinen ruokavalio on lapsille ja nuorille tärkeää, sitä näin Sipsien ja karkkien ystävänä on huomannut että kyllä se salaatti tekee terää etenkin Joulun pyhien jälkeen. Terveitä elämäntapoja kuuluu edistää, etenkin kun valmisruokia on nykyään tarjolla todella helposti saatavilla, joten kynnys niihin on matala.

Kunnan tulee tukea kulttuuria antamalla tilojaan ilmaiseksi yhdistysten käyttöön. Lue lisää

Jokseenkin samaa mieltä
Toki tiloista kuluja on aina koituu, mutta käyttämättömänä vielä enemmän. Sanoisin että riippuu yhdistyksen toiminnasta, jos yhdistys hankkii tuloja tiloja käyttämällä se voisi pienen provikan tuotosta maksaa kaupungillekin, mutta hyväntekeväisyys- ja näyttelytoiminta ei välttämättä sitä vaadi. Voi olettaa, että kävijät edistävät kaupungin yrittäjien elinkeinotoimintaa siinä samalla tapahtumissa käydessään, mistä voisi yhteisöveron kautta tuloa olla kaupungillekin. Tätä on aina puitava tilanteen mukaan terveellä harkinnalla.

Koulujen opetusryhmät ovat jo niin isoja, että oppiminen häiriintyy.

Jokseenkin Samaa mieltä
Hyvä ryhmäkoko on minusta 20-23 oppilasta per luokka. Riippuu tosin paljon myös opetettavasta sisällöstä, Ryhmäkoon tulisi olla sellainen että opiskelu on oppilaasta mielekästä.

Vanhuksilla on oltava oikeus palvelukotipaikkaan, koska nykyinen kotihoito ei ole riittävää. Lue lisää

Jokseenkin samaa mieltä
Koti on aina koti, mutta jos kotona asumisen edellytykset ovat heikentyneet merkittävästi niin silloin vastaus on kyllä. Kotihoidossa on varmasti paljon parannettavaa, ja sen tekijät ovat kovilla työssään. Jos vanhuksen oma tahto on päästä palvelukotiin, tulisi sitä kyetä tarjoamaan, jos taas tahto on oma koti niin sitäkin tahtoa on kunnioitettava. Tärkeintä on ettei kenenkään vanhuksen saati hänen omaisen tarvitse murehtia ja pelätä sitä, että vanhuusaika on kärsimystä ja pelkoa täynnä. Jokaisen tulee kantaa kortensa kekoon, että vanhuusaika on vanhukselle hyvää, mielekästä ja etenkin arvokasta.

Nykyisten kuntatyöntekijöiden työpaikat on turvattava sote-uudistuksessa.

Jokseenkin Samaa mieltä
Sote on vielä suht auki, mutta väittäisin että työntekijät Sosiaali- ja Terveysalalla kyllä työllistyvät aika varmasti, on työnantaja sitten kunta tai yksityinen taho. Tärkein on turvata työntekijöiden asema siten, ettei heitä korvata Soten yhteydessä halpatyövoimalla. Suomessa on jo liikaa päteviä vaikeasti työllistettäviä työttömiä työnhakijoita, sellaista ei pidä edistää.

Sosiaali- ja terveyspalveluiden toimivuus on tärkeämpää kuin sijainti. 

Jokseenkin samaa mieltä

Palvelut on turvattava, eikä kaikkia palveluita nytkään ole tarjolla lähellä. Mutta, ideaali tilanne olisi se, että myös pienemmille paikkakunnille tulisi SoTe uudistuksen myötä sellaisia palveluita joita joutuisi nykyisin hakemaan kauempaa. Sotessa on paljon vielä tehtävää, mutta tärkeintä on turvata Laadukkaat ja hyvät Terveyspalvelut ja ne on tarjottava käyttäjilleen Tasa-arvoisesti.

Kunnallisten terveyspalveluiden yksityistäminen tuo palveluihin tehokkuutta ja säästää kustannuksia. Lue lisää

Jokseenkin eri mieltä
Yksityistämisellä on puolensa ja taas huonot puolensa, mutta loppupeleissä kunnalla on näihin palveluihin järjestämisvastuu nykysäädösten nojalla. Jos palveluiden laatu heikkenee niin yksityistäminen ei ole kuntalaisen kannalta paras mahdollinen ratkaisu, mutta jos se palvelutaso on turvattu säilymään nykyisellään tai jopa sitä parannetaan, voi tätäkin siinä tapauksessa kannattaa. Kulusäästöjä on vaikea kokonaisvaltaisesti arvioida, Uskoisin että yksityistetyllä on olemassa loppupeleissä paremmat verosuunnittelumahdollisuudet verrattuna suoraan kunnallisesti järjestettyyn terveydenhuoltoon, siksi Yrityksen kautta järjestettynä toimintana tehtyjä ratkaisuja on viime aikoina suosittukin. Tähän perustuu näkökantani.

Avohoidon suosiminen mielenterveystyössä luo turvattomuuden tunnetta. 

Täysin eri mieltä

En näe asiaa nyt näin, vaan että ongelma pikemmin korostuu ehkä muutamien yksittäisten tahojen kohdalla. Valtaosa avohoitopotilaista on täysin vaarattomia ja turvallisuutta vaarantamattomia. Heitä ei pidä pelätä saati syrjiä, vaan arvostaa tasa-arvoisina kuntalaisina.

Kuntaveroa voidaan laskea roimasti, koska suuri osa tehtävistä siirtyy maakuntahallinnolle. 


Jokseenkin samaa mieltä

Siis Veroa voi laskea sen verran mitä vastuita siirtyy kunnilta Maakunnille, toki jos kunta itse laskee enemmän veroäyriään, on se sen vapaassa harkinnassaan oleva asia. Toki matalampi veroaste lisää jonkin verran kulutusta, luo yrityksiin elinvoimaa ja kerryttää yhteisöverokassaa, tämä pitää kunnassa aina kokonaiskuvassa huomioida veroäyrejä tarkastellessa. Pieni veronalennus voi hyvässä tapauksessa tuottaa monin kerroin lisää verotuloja.

Rakentamista on nopeutettava kansalaisten valitusoikeutta rajoittamalla.

Jokseenkin Samaa mieltä
Tämä koskee mm. Kaavoitusta, sillä moni hanke joko viivästyy tai jää toteutumatta valituksien myötä, etenkin pienemmillä paikkakunnilla. MKRL tarkoittamia osallisia voisi rajata jonkin verran ja tilannesitoa asteen verran tiukemmin lainsäädännössä, sillä osallisilla on mahdollisuus osallistua ja arvioida kaavan valmistelua. Valitusoikeuden ongelma tulee siinä, että hankkeen työllistävä vaikutus jää loppupeleissä ns. torsoksi taikka tikkuaskin kylkeen suunnitelluksi. Tätä on Valtion tasolla tarkasteltava, sillä esteettömiä asuinrakennuksia tullaan tarvitsemaan jatkossa ikäihmisiä varten entistä enemmän, eli tarvitaan sitä uudistuotantoa. Valitusoikeutta tulisi kehittää eteenpäin silti siten, ettei se kumminkaan heikennä kansalaisten vaikutusmahdollisuuksia eikä heidän oikeusturvaa, vaan mielipiteitä pyrittäisiin kuulemaan aktiivisemmin. Valitusoikeutta ei saisi myöskään käyttää ns. tahallisena jarruttamisena, eli jos valituksen tarkoitus olisi kiusanteko tai kilpailevan yrittäjän yritystoiminnan heikentäminen. Perustelut valitukselle on oltava asialliset ja hyväksyttävät.

Yksityisautoilijoita suositaan liikaa kaavoitusratkaisuissa.

Jokseenkin eri mieltä
Toimiva liikenneverkko on avainasemassa, liikkuminen on oltava sujuvaa on kyseessä sitten julkinen liikennöinti taikka yksityisautoilu. Tosin tätä on huomioitava enenevissä määrin mm. asumista ja ympäristön viihtyisyyttä koskien, ja hyvä ja kattava kevyen liikennöinnin väylästö on ylläpidettävä laadukkaalla tavalla. Yksityisautoilun ja jalankulun on kehityttävä entistä turvallisempaan suuntaan. On muistettava, että hyvin paljon työpaikkaliikennöintiä tapahtuu edelleen yksityisautoin. Tätäkin silmällä pitäen on toimiva, kattava julkinen liikenne tärkeä kehitettävä kohde.

Kunnan pitää tukea yrityksiä tarjoamalla niille halpoja tontteja. Lue lisää

Jokseenkin samaa mieltä
Uusien yritysten saamiseksi kunnan tulee tarjota edullisia tontteja, kaikki elinkeinotoiminta on tervetullutta. Näistä tonteista kunta voisi periä kehittämiskorvausta maanomistajalta, mutta uusien yritysten kohdalla se ei ehkä ole viimekädessä järkevää. Sen sijaan, Kunta voi periä myös Kehittämiskorvausta sellaisessa kaavoituksessa jossa on jo toimivia yrityksiä, joilta kaavaedistyksissään se voi periä kehittämiskorvausta, mielestäni sitä kunnan pitäisi käyttää sellaisten yritysten kohdalla hyväksi, jotka jo ovat toimivia sekä tuottavat hyvää vuotuista tulosta. Salossa näin ei olla haluttu toimia. (Maankäyttö- ja Rakennuslaki 91e§)

Ympäristö- ja luontoarvoista voidaan joustaa, jos siten voidaan lisätä työpaikkoja.

Jokseenkin Eri mieltä
Näkisin että Ympäristö- ja Luontoarvoilla voidaan pikemminkin lisätä työpaikkoja, eikä niin, että ne tarvitsee olla joustamisen kohteina. Ympäristö- ja Luontohankkeita kannattaa edistää jos hanke täyttää Leader rahoituksen edellytyksiä. Se parantaa ja edistää kunnan elinvoimaisuutta ja mahdollisesti sitä kautta luo työllisyyttä joko innovatiivisuuden taikka rakentamisen, mökkeilyn ja vapaa-ajan kautta.

Oman kuntani tulee ottaa vastaan Suomesta turvapaikan saaneita.

Jokseenkin samaa mieltä
Suomi on sitoutunut EU:ssa vastaanottamaan turvapaikanhakijoita ja kunnan kuuluu oma kortensa kantaa tässä asiassa kekoon. Hädänalaisia pakolaisia kohtaan on velvollisuus antaa apua ja auttaa. Heidät pitäisi kotouttaa ja ohjata koulutuksen-/ työllisyyden pariin, minusta on reilua että pakolaiset osallistuvat toimintaan mukaan ja ovat osana rakentamassa Suomea eteenpäin tasavertaisina ja tasa-arvoisina ihmisinä siinä missä ovat tavalliset suomalaisetkin.

Kirjastojen palveluista voisi periä vuosimaksun. 

Jokseenkin eri mieltä

Nooh peritäänhän kunnan Uimahalleissakin maksuja asiakkailta niin miksei pieni vuosimaksu tässä olisi pahasta, joku 5-10€ maksimissaan on ok, kaikki ei kumminkaan käytä kirjastoja kuten ei kaikki käy uimassakaan. Maksusta vapaat olisi oltava opiskelijat ja lapset ja nuoret. Lukemisen, opiskelun, tiedonhankinnan että sivistykseen opastus on erittäin tärkeää sillä siitä seuraa lukuisia hyötyjä pitkälle aikuisuuteen läpi oman elämän. Tässä puntaroitava myös se, että tulisiko taksasta enemmän kuluja kuin tuloja. Varottava asia loppupeleissä.

Tulorajat kunnan vuokra-asunnoista on poistettava.

Jokseenkin eri mieltä
Ei minusta, tällä on tarkoitus turvata pienituloisille vuokra-asuntoja, kuten opiskelijat, työttömät, työkyvyttömät, pienituloiset eläkeläiset. Jos tuloja on enemmän kuin asunto edellyttää, vuokra-asuntoa pitäisi tarjota toiselle. Tosin tässä voisi menetellä terveen harkinnan mukaisesti kukin kunta omaan tilanteeseensa nähden, jos asuntoon ei ole kysyntää ollut ja se ei kunnalle tuo vuokratuloja voisi sen kyllä mielestäni vuokrata, mutta, tämä toimisi pääasiassa vain pienissä kunnissa. Tulorajojen merkitys korostuu etenkin suuremmissa kaupungeissa. Toimittava tilanteeseen nähden harkinnanmukaisesti.

Kuntani käyttää liikaa rahaa urheilupaikkojen rakentamiseen ja ylläpitoon.

Jokseenkin eri mieltä
Noh Salo on kait ne rahat jo käyttänyt, eli ylläpidettävä on, tosin kyllähän hyvät urheilu- ja harrastusmahdollisuudet luo sitä elinvoimaisuutta kuntaan, näitä mahdollisuuksia tulisi pyrkiä huomioimaan laajemminkin, mm. opetuksessa, miksei myös teknologiassa ja kaupungin imagon markkinoinnissa.

Jokaisen pitää päästä palveluiden äärelle joukkoliikenteellä. 

Täysin samaa mieltä

Salossa joukkoliikenne on lapsenkengissä, se on että palvelukysymys mutta myös imago- ja markkinointikysymys. Salossa on vaikka mitä mutta jollei pääse kulkemaan, ei sisällöstä ole juuri hyötyä kuntalaisille. -Toteutus jää vajaakäytölle. Joukkoliikenne on tärkeä Nuorten opiskelun ja kesätyöskentelyn kannalta, kouluihin kulkemisen kannalta. Sillä saadaan paljon aikaan, ja on muistettava että ympäristöpolitiikassa pyrkimys on että yksityisautoilua vähennettäisiin ja päästöjä tingittäisiin. Ehdottomasti yksi tärkeimpiä kehitettäviä kohteita Salossa. Imago- ja Elinvoimakysymys, sillä joukkoliikenteellä voidaan kilpailla muiden kaupunkien kanssa sisällöntarjonnassa, jolla voidaan heikentää kaupungista poismuuttoa jossain määrin.

Saloon tarvitaan valtuustoryhmien välinen sopimus päätöksenteon sujuvoittamiseksi.

Jokseenkin samaa mieltä
Jossain määrin kyllä, jossain määrin ei, jos sopimuksesta ei myös pidetä kiinni niin ei sellaista silloin tarvita saati hyödytä. Salo tarvitsee pikemminkin uusia valtuutettuja vanhojen vuosia valtuutettuna toimineiden valtuutettujen tilalle, Nuorempia päättäjiä jotka pyrkivät arvioimaan sitä kokonaiskuvaa, jolla Saloa rakennetaan ja kehitetään eteenpäin tulevaisuuteen. Puoluepoliittiset riidat puolueiden kesken, tai puolueiden sisäiset jakaantumiset ja kiistat, ei nosta Saloa ylös suosta, vaan se nousu on pitkän ja säntillisen työn takana.

Kaupungin täytyy jatkaa henkilöstönsä vähentämistä. 

Jokseenkin samaa mieltä

Jossain määrin. Toteutettava siten ettei mm. lomautuksia enää tarvittaisi, henkilöstökuluja on karsittava sillä ne ovat Salossa yhä suuret. Vähennykset voisi toteuttaa siten ettei eläköityvien työntekijöiden virkoja täytetä, vaan niitä yhdistellään toisiin olemassa oleviin virkoihin. Kuntalaisten palvelut ei saisi olla tämän vuoksi leikkauslistalla. Huolena minusta on Sote, että sen myötä Verotuloja siirtyy maakunnille ja veropohja jonkin verran Salolla sitä mukaa pienenee, Henkilöstökulujen lasku taas ei välttämättä ole samaa luokkaa verotulojen pienentymisen kanssa vaan pysynee suht korkeana. Tämä on yksi isoimpia haasteita. Samalla Salon väestö ikääntyy ja vähenee, niin veropohja kutistuu sitäkin kautta. Saloon tarvitaan tulokkaita, paluumuuttajia, mökkeilijöitä ja lomailijoita, turisteja. Kaupunki on ns. viritettävä uudelleen vireeseen.

Salon koulu- ja lukioverkkoa pitää edelleen supistaa.

Jokseenkin eri mieltä
Mielellään ei, mutta olisi väärin sanoa etteikö sitä riskiä olisi olemassa. Parhain keino estää se on saada Saloon uusia asukkaita ja poismuutto käännettyä Saloon päin. Muistetaan se, että Koulu on kunnan taajaman Sydän jonka ympärille se kylä rakentuu ja kehittyy. Ilman koulua ei Kylään kiinnosta muuttaa = Kylä näivettyy ja asuntojen arvot sen alueella tippuu. Omaisuus tavallaan samalla häipyy etäisyyteen.

Kaupungin on sijoitettava tarvittaessa lisää rahaa osaamiskeskuksen kiinteistöyhtiöön toiminnan turvaamiseksi. Lue lisää

Jokseenkin eri mieltä
Ei enempää ainakaan suorana sijoituksena, Yrityssalon toimipaikka on ok siirtää Osaamiskeskuksen tiloihin vuokralle, sillä tällä hetkellä yhteisiä verovaroja valuu nytkin vuokriin ulkopuoliselle kiinteistönomistajalle... Ainoa ero on se, että Osaamiskeskuksen tiloissa kaupunki on itse osaomistajana mukana saamassa osuuttaan vuokratuloista, tavallaan siis takaisin päin saajana, joilla vuokrilla siis katetaan Osaamiskeskuksen kuluja. Tämän voi nähdä monin tavoin, itse näen sen siten että varojen sijoitusta pyritään tällä tavoin turvaamaan kestävällä tavalla. Laskeskelin alunperin omissa laskelmissani, että Osaamiskeskus tarvitsee päälle 15000 vuokrattua neliömetriä jotta se kattaa kulut markkinahintaisilla vuokrilla. -Se on kova, suuri neliömäärä vuokrattavaa,mutta tuoreimman Cencorp Automation Oy:n vuokrattua 5700 neliötä uskoisin että siihen 15000 neliömetriin jopa päästään, Väittäisin että aika lähelle totuutta pääsin Tuottoarviollani laskelmissani. Tiloihin nähden kiinteistö oli edullinen, mutta juoksevat kulut huolettaa minua eniten. Vuokrattuna tilat kiinteistö on kymmenien miljoonien arvoinen.

Salo tarvitsee kaupungin oman sisäilma-asiantuntijan.

Jokseenkin eri mieltä
Ei välttämättä, on hyvä että Sisäilman laatua tarkastellaan. Tutkituttaisin oireilua aiheuttavia tiloja homekoirien ja kuntokartoitusten kautta, ja korjaustoimet tulisi tehdä, mikäli vaurioita löytyy, välittömästi. Tilojen ylläpito ja huolto pitäisi tehdä ennaltaehkäisevästi toteutettuna, sillä tavoin vahinkoja ei pääsisi käymään ja verovaroja palaa kuluihin ehkä hitusen verran vähemmän kun korjaustoimia tehdään ennaltaehkäisevästi suunniteltuina. Vahinkojen määrät pienenevät samalla ja korvaavien tilojen tarve vähenisi myös samalla kun korjaukset voisi ajoittaa mm. Loma-aikoihin.

Ennen ei ollut paremmin - suomalaisen elämäntavan muutokset ovat olleet hyvästä. Lue lisää

Jokseenkin samaa mieltä
Aina elämäntapoja voi parantaa, se on henkilön itsensä valintakysymys loppupeleissä, miten elämänlaatuaan yrittää edistää. Jos pistää salaattia sipsien tilalle suuhun on valinta terve, sama jos liikkuu sohvalla löhöämisen sijaan enemmän, on valinta terve. Hyötyliikunnasta voi hyötyä monet, että itse että ympäristö jos tahtotila on kohdillaan. Terveet elämäntavat kunniaan, vaikka kyllä se sipsipussi menee pari kolme kertaa kuussa..

Tarvitsemme vahvaa johtajuutta, joka voi korjata ongelmat ilman tarvetta kompromisseille. 

Jokseenkin eri mieltä

Sanoisin että tarvitsemme vahvaa Demokratiaa jossa vahvalla johtajuudella rakennetaan kompromisseja, pelkkä johtajuus ilman kompromissitarvetta on diktatuuria... Mutta me tarvitaan myös toisten kunnioitusta ja säädösten ja ohjeistuksien noudattamista, sillä ne on tehty kansalaisen oikeusturvan ja yhdenvertaisuuden turvaamiseksi, hyvin pitkälti loppupeleissä. Asioissa edetään yleensä hieman turhan ripeällä kiireellä ja se perehtyminen ja kaikkien taiteiden mukaan sukkulointi ei aina valitettavasti toteudu.

Lasten on tärkeämpää olla uteliaita ja itsenäisiä kuin hyvin käyttäytyviä ja tottelevaisia.

Jokseenkin samaa mieltä
Kyllä näinkin, mutta sanoisin että ne hyvät käytöstavat ja tottelevaisuuskin on ihan tervettä. Uteliaisuus ja itsenäisyys on tärkeää että itsetunto kasvaa vahvaksi ja ettei henkilö passivoituisi elämässään. Näin itse näkisin asian. Käyttäytyminen ja tottelevaisuus taas pitäisi jo olla itsestään selvää, että siihen kasvetaan, yläkouluikään mennessä tämän pitäisi olla viimeistään kunnossa.

Pohjimmiltaan elämässä vallitsee resurssi- ja valtakilpailu, jossa ei pärjää ilman taistelua.

Jokseenkin samaa mieltä
Jokainen loppupeleissä on kilpailemassa asemastaan elämässä, siksi Koulun ja kasvatuksen rooli korostuu merkittävästi. Koulu on se taho, joka jakaa valmiudet jokaiselle pelataakseen pelimerkkinsä omaan taisteluunsa parhaimman oman edun mukaisesti. Toiset voittaa, toiset häviää, mutta yhteiskunnan on kannettava. Opitaan lukemaan, laskemaan, tuntemaan historiaa, maantietoa, biologiaa, uskontoa, liikkumista, kädentaitoja, sosiaalisuutta. Koulu rakentaa sivistystä, Koulu jakaa #Välittävästi Huolenpitoa jokaiselle meille Suomalaiselle elämän varrella.

Yhteiskunnassamme olisi vähemmän ongelmia, jos ihmisiä kohdeltaisiin tasa-arvoisemmin.

Jokseenkin samaa mieltä
Asenne-ilmapiiri on kärjistymässä, Tasa-arvoisuus on myös jonkin verran kärsinyt vaikeiden vuosien aikana. Tarvitaan lisää kunnioitusta, ymmärrystä ja luottamusta. Voinee todeta, että tasa-arvo on alkanut hävitä ns. vihapuheen ja maahanmuuttaja-kritiikin alle. Siinä mielessä tasa-arvo on myös häviäjä. Kaikkia ongelmia tasa-arvoisempi kohtelu ei silti ratkaise, mutta asenneilmapiiri rauhoittuisi ja palautuisi. Se olisi jo paljon se.

Suomessa kaikilla on yhtäläiset mahdollisuudet rikkauteen ja onneen. Lue lisää

Jokseenkin eri mieltä
Hyväosainen on hyväosainen ja huonompiosainen on huonompiosaisempi, jos rahassa asiaa tarkastelee, sitä on myös muistaakseni tutkittukin. Onneen varmasti kaikilla suomalaisilla on edellytyksiä olemassa elämässään, siihen myös kuntien tulisi edesauttaa tekemällä ratkaisuja elämänlaatua kohottavalla kannalla, ja voi siitä Lottovoitostakin sen lisäksi onneksi sentään haaveilla ;-)

Turun Sanomat Vaalikone:

Kotikuntani pitäisi ottaa nykyistä enemmän pakolaisia

Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
45%
Jokaisen kunnan Suomessa tulisi kantaa vastuunsa tasavertaisesti suhteutettuna kunnan väestömäärään nähden joko yksin tai mm. kuntayhtyminä yhdessä.. Tältä pohjalta pitäisi edetä, pakolaiset ovat kumminkin tasa-arvoisia ihmmisiä siinä missä suomalaisetkin.

Sosiaali- ja Terveyspalvelu-uudistus SoTe parantaa palveluiden saatavuutta kotikunnassani
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
70%
Uskon, että SoTe ainakin turvaa nykyiset palvelut, mutta kyllä toivoisin näkeväni myös uusia palveluita Salossa, olisi kuntalaisille käytännöllisempää että palveluiden perässä ei aina tarvitsisi lähteä Turkuun asti niitä saadakseen.

Kotikuntani Hallinnosta voi vielä leikata
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
80%
Salossa tarvitaan yhä hallinnon tehostuksia, ne pitäisi pyrkiä toteuttamaan eläköitymisten kautta ettei virkoja täytetä uudelleen ellei siihen tarvetta sitten ole, tärkeintä olisi ettei tarvitsisi leikata palveluista tai kouluverkosta, Saloa on kehitettävä eteenpäin kestävällä ja elinvoimaisuutta turvaavalla otteella.

Soten lupaama valinnanvapaus parantaa asiakkaan asemaa kunnassani
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
80%
Uskoisin kyllä näin tapahtuvan, Salossa on suht hyvä olemassaoleva yksityinen terveyssektori jo nyt, joten ei ole mitään syytä epäillä etteikö palvelutiden saavutettavuuskin parantuisi samalla Soten myötä.

Varhaiskasvatusta pitäisi ulkoistaa nykyistä enemmän
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
25%
Kyllä yksityistämistäkin saa hillityissä mittakaavoissa tapahtua, mutta kunnan on kumminkin turvattava palveluiden saatavuus varhaiskasvatuksessa ja kouluverkon osalta, pitää huomioida myös se että varhaiskasvatus pitää toteutua tasa-arvoisesti kaikille lapsille. Tässä on käytettävä tervettä harkintaa ja maltettava keskittyä peruspalveluiden turvaamiseen ja parantamiseen.

Kuntien valtaa siirtyy liikaa tuleviin maakuntiin
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
25%
Ei mielestäni, ja tulevissa maakuntavaaleissa valitut tulevat puolustamaan kuntien palveluita omassa kunnassaankin, joten en huolestuisi.

Tunnin juna on Varsinais-Suomen lähiaikojen tärkein edunvalvonnan kohde
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
75%
Tärkeä hanke Tunnin juna on, Salollekkin, tosin vähän jäänyt Hyperloop keskustelun varjoon viime aikoina. Molempia hankkeita ei kannata toteuttaa, toteutuskelpoisempi mielestäni on tärkeämpi toteuttaa, Tunnin juna saa tässä vaiheessa enemmän sympatiaani mitä Hyperloop koska siinä on enemmän kysymyksiä teknologian jne. puolelta auki kuin mitä on Tunnin junassa.

Joukkoliikenteestä on tehtävä maksutonta
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
25%
Salo tarvitsee toimivan joukkoliikenteen, ja Markkinaehtoinen malli ei tunnu täällä toimivan ja lasten ja nuorten kulkeminen kesätyöpaikkoihin sekä kouluun on järjestyttävä jatkossakin. Jos joukkoliikenne olisi maksutonta, sen maksaisi täysimittaisesti kunta, siksi on hyvä että lipputaksoja veloitetaan jatkossakin. Lippujen hinnat tulee olla silti maltillisia, ja mielestäni olisi tarkasteltava reittejä, sellaisia linjoja olisi hyvä saada ajettavaksi joilla olisi käyttäjiä, myös esim. kesän sesonkiajaksi keskustan ja uimarannan välille paikkuri.

Kotikunnassani suositaan liikaa kevyttä liikennettä yksityisautoilun kustannuksella
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
25%
Kevyen liikenteen väyliäkin tarvitaan, mutta ylipäätänsä nyt olisi tärkeää kunnostaa olemassa olevia väyliä, on ne sitten kevyen liikenteen tai autojen väyliä, kuntoon ettei infra ala liikaa hajota käsiin. Mielestäni autoilu, on se yksityisautojen tai julkisten liikennevälineiden suorittamaa, tulee toteuttaa siten että Salon keskusta on sujuva, pääväylät rautatieasemalle ja linja-autoasemalle on toimittava joka suuntaan käytännöllisesti ja sujuvasti. Kevyen liikenteen osalta voisi harkita Saloon nykyistä parempaa kävelykatua, sitä voisi tulevaisuudessa laajentaa nykyisestä enemmän torille päin.

Maakuntauudistuksen aiheuttama kunnallisveron lasku vaurioittaa kotikuntani taloutta
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
65%
Salon kulupohja vaatii yhä jatkossakin tarkastelua ja tehostamista, eli verotulosiirtymä maakunnalle ei kyllä ensisijaisesti ole se suurin syy, miksi haasteita tulee, se on selvä että tulot vähenee uudistuksen myötä.

Uutta rakentamista pitää tiivistää taajamiin, ei Haja-alueille
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
50%
On selvää, että tontteja rakentamispaikoiksi pitää kunnan riittävästi tarjota, mutta, myös jos ihminen haluaa rakentaa haja-asutusalueelle taikka syrjemmälle, niin ei sekään pidä olla tarpeettoman vaikeaa taikka kritisoitavaa, Salossa tilaa on että taajamissa että haja-asutusalueella/ Yleiskaava alueellakin. Jokainen talorakennushanke on tervetullutta minusta.

Kuntani kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluista sopii leikata mieluummin kuin koulutuksesta
Eri mieltä 0% - 100% Samaa mieltä
55%
Palveluista ei pitäisi enää Salossa leikata, mutta mieluummin voisi katsoa mitä voisi toteuttaa tehostetummin kulttuuri-, liikunta- ja nuorisopalveluissa, kuin että sieltä leikattaisiin. Koulutuksen leikkaukset ovat toivon mukaan Salosta nyt ohi, niitä leikkaamalla se vaan heikentäisi vanhojen liitoskuntien taajamien elinvoimaisuutta ja siten näivettäisi Saloa. Saloon on saatava paluumuuttoa, poismuutto pitäisi saada pysähtymään. Jos poismuutto jatkuu pitkään voi leikkauksia olla valitettavasti vielä edessä.
HS ja Ilta-Sanomat Vaalikoneet:

1. Kuntani pitäisi rohkeammin käyttää maiden pakkolunastuksia kaavoituksen vauhdittamiseksi. (HS)

Jokseenkin Eri mieltä
Pakkolunastuksen / Etuosto-oikeuden käyttö ei pitäisi olla se ensisijainen tapa maanhankinnassa kunnassa, vaan aina ensisijaisesti pyrittäisiin neuvottelemaan maa-aluekaupasta myyjän kanssa hyvässä yhteishengessä. Maa-alueista tulee myös aina maksaa markkina-arvoinen hinta.

2. Kuntalaisten valitusoikeutta kaavoituskysymyksissä tulee rajoittaa. (HS)

Jokseenkin Samaa mieltä

Tämä on enemmän Eduskunnan päätösvaltaan kuuluva asia, sillä vaatii lakimuutoksia MKRL ja kiinteistönmuodostuslakiin ja -asetuksiin, näen tämän siksi näin, että monta hyvää rakennushanketta joko viivästyy tai jää toteuttamatta pitkien valituskäsittelyiden vuoksi. Samalla työllistävä vaikutus kärsii, ja kolmanneksi nämä prosessit maksaa aina rahaa. Olisi hyvä, jos laki uusittaisiin siten ettei oikeusturva ja kuntalaisen vaikuttamismahdollisuus kärsisi. Myös uusia esteettömiä asuntoja tarvitaan.

3. Kuntani pitäisi luopua vaatimuksesta rakentaa autopaikkoja uusien asuntojen yhteyteen.(HS)

Jokseenkin eri mieltä
Kyllä auto kuuluu mieluummin autopaikalle kuin kadun viereen, ja se on asukasviihtyisyydenkin puolesta ajateltuna parempi vaihtoehto. Se myös hieman nostaa asuntojen arvoa ja on monin tavoin mm. kadun hoidon kannalta käytännöllisempää kuin että tien vierustat olisi täpötäynnä asukkaiden omia autoja.

4. Pyörätiet ja jalkakäytävät pitäisi puhdistaa lumesta ja hiekoittaa ennen autoteitä. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Kyllä tähän pitäisi aina pyrkiä, mutta aina siihen ei kyetä. On tärkeää, että myös maantiet ovat kunnossa ettei suurempia onnettomuuksia tapahdu, mutta kyllä jalka- ja pyörätiet myös ovat tärkeitä sillä nytkin 2017 talvella liukastumisia ja murtumia on tullut runsaasti. Hyvin hoidetut väylät vähentää sairaspoissaoloja ja parantaa ihmisten elämänlaatua.

5. Kunnassani on tärkeämpää huolehtia yksityisautoilun edellytyksistä kuin joukkoliikenteestä. (HS)

Jokseenkin Samaa mieltä
Salossa joukkoliikenne kaipaa parannuksia, se on ihan selvä juttu, senkin vuoksi että ympäristötavoitteet liikenteen päästöjä kohtaan kiristyy, mutta myös siksi että lapset ja nuoret pääsisi kesäisin kesätyöpaikkoihin, ammattikouluun ja ylipäätänsä myöskin kouluun. Markkinaehtoisesti toteutettava joukkoliikenne ei käytännössä kovin hyvin toimi Salossa, käyttäjiä ei ole ollut sille tarpeeksi, mutta näen tämän myös osin reitti-suunnittelukysymyksenä.

6. Kirjastojen pitäisi keskittyä kirjoihin, eikä laajentua enempää tavaroiden lainaamiseen tai muille vastaaville uusille alueille (HS)

En osaa sanoa
Asialla on puolensa ja puolensa, toki maailma muuttuu ja kirjaston tulee muuttua myös sen mukana, tärkeintä on kumminkin edistää ensisijaisesti lukemista, uuden oppimista ja tiedonhankintaa. Siihen kirjastoilla mielestäni on erittäin tärkeä rooli nyky-yhteiskunnassa.

7. Kuntani nykyinen kouluverkko tulee säilyttää sellaisenaan, vaikka se aiheuttaisi kustannuksia kuntalaisille. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Joka kylässä pitäisi kyetä säilyttämään koulu, se on kylien elinvoimaisuuden kannalta ensisijaisen tärkeää. Kouluun panostaminen on kumminkin loppupeleissä halpa investointi lasten ja nuorten tulevaisuuteen.

8. Vanhempien oikeutta valita lastensa koulu tulisi rajoittaa. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Valinnanvapautta tulisi pikemminkin turvata kuin rajoittaa entistä enemmän, ei mielestäni ole tarpeellista.

9. Koulujen liikuntatuntien pitäisi olla tytöille ja pojille yhteiset. (HS)

En Osaa sanoa
Rehellinen vastaus, en osaa sanoa, sillä en oikein nyt osaa sanoa mitä hyötyä siitä on, että liikuntatunnit olisi tytöille ja pojille yhteisiä. Liikuntatuntien sisältö ja liikunnan tärkeys menee mielestäni tuntien järjestämistavan edelle.

10. Koululuokissa tulisi olla ylärajat maahanmuuttajalasten osuudelle. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
On lapsi maahanmuuttajataustainen tai ei, hän on silti lapsi ja tasa-arvoinen siinä missä muutkin suomalaiset ovat, tässä pitää lähteä mielestäni siitä että onko lapsen valmiudet riittävät olla mukana normaalissa suomalaisessa koululuokassa, ja jos on niin tervetuloa joukkoon.

11. Kuntani pitää taata kokopäiväinen päivähoitopaikka kaikille alle 3-vuotiaille, vaikka näiden vanhemmista toinen olisikin kotona. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Koulutus ja kasvatus on tärkeää ja mielestäni on hyvä, että lapsen sosiaalisia kontakteja muihin lapsiin edistetään, tämän vuoksi tämä olisi tärkeää. Uskon, että toisin toimittuna vaikutukset voisi jossain määrin heijastua myöhemmissä vaiheissa lasten koulunkäyntiin huonolla tavalla, mutta toki tämä on myös yksilöstä kiinni. Tässäkin asiassa valinnanvapaus on mielestäni hyvä juttu.

12. Kuntani pitäisi tukea rahallisesti lasten hoitamista kotona nykyistä enemmän. (HS)

En osaa sanoa
Mulla ei ole tähän vastaamiseen vaadittavaa osaamista, enkä hirveästi ole tätä aihepiiriä seurannut.

13. Haluaisin että alueeni terveyspalveluiden tuottaja on mieluummin julkinen kuin yksityinen. (HS)

En osaa sanoa
SoTe on vielä auki, mutta mielestäni pointti ei ole se onko palvelun tarjoaja yksityinen vai julkinen, vaan että terveyspalveluita saa kattavasti läheltä. Myös kulujen kurissa pysyminen että asiakkaalle että kunnalle on ensiarvoisen tärkeää. Myös se, että saadut palvelut on toteutettu käytännöllisesti ja sujuvasti, ja palvelua saa nopeasti, merkitsee paljon.

14. Julkisten terveyspalvelujen asiakasmaksut tulisi poistaa kokonaan. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Ei nyt ihan kokonaan, mutta kulut on pidettävä maltillisella tasolla. Ne ei saa nousta pilviin.

15. Koko Suomi on syytä pitää asuttuna, vaikka se tietäisikin veronmaksajille kustannuksia.(HS)

Täysin samaa mieltä
En kyllä usko, että koko Suomen asuttuna pitäminen toisi juuri hirveitä ylimääräisiä kuluja veronmaksajille, mutta ollaan vastauksen yhteydessä sen verran myös realisteja, että siksi Sotea yritetään saada aikaan jotta kuluja terveyspalvelumenoista saataisiin hillittyä. Kenenkään ei pidä joutua pakkomuuttamaan sen vuoksi että palveluita ei kyettäisi turvaamaan.

16. Homo- ja lesbopareilla pitää olla samat avioliitto- ja adoptio-oikeudet kuin heteropareilla.(HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Adoptioprosessin pitää mielestäni mennä aina omana prosessinaan ja edellytykset adoptioon pitää täyttää, kriteerit on täytettävä. Avioliittokysymykseen toteaisin että Eduskunta on kantansa antanut, että myös homot ja lesbot voi mennä kirkossa naimisiin, mielestäni kirkon toimintalinja Eduskunnan lainsäädäntöön nähden on väärä ja syrjivä, ihmistä muottiin määräävä. Siksi en kirkon kantaa asiassa hyväksy, koska se on syrjivä ja epätasa-arvoinen, yksilöä ja valinanvapautta kunnioittamaton näkökanta.

17. Jos valtio tarjoaa turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksen perustamista kotikuntaani, tarjous pitää hyväksyä. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Mielestäni kuntien pitäisi tasavertaisesti kantaa vastuuta turvapaikanhakijoiden vastaanottokeskuksista, joko yksin tai kuntayhtymien muodossa.

18. Kouluissa kohdellaan koululaisia liian lepsusti. Tiukempi kuri tekisi kouluista parempia.(HS)

Jokseenkin Eri mieltä
Lepsuudesta on vaikea puhua, maailma on muuttunut paljon jo siitä kun itse olen ala- ja yläkoulua käynyt, mutta se olisi tärkeää että oppilaita kouluissa kohdeltaisiin tasa-vertaisesti tasa-arvoisina, ettei tulisi näitä Opettajien Lellikki-lapsia ja taas koulukiusattuja oppilaita. Tässä minusta olisi kouluissakin yhä parannettavaa.n eri mieltä

19. Perinteiset arvot - kuten koti, uskonto ja isänmaa - muodostavat hyvän arvopohjan politiikalle. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Noh allekirjoitan noista nuo Kodin ja Isänmaan, mutta Uskonnon sulkisin poliittisesta päätöksenteosta nyky-yhteiskunnasta liki täysimääräisesti pois. Ei mielestäni sovi Suomalaiseen politiikkaan mukaan.

20. Julkisia palveluita tulisi ulkoistaa entistä enemmän yksityisten yritysten tuotettavaksi. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Joihinkin palveluihin kunnalla on järjestämisvelvollisuus, uskon että osan palveluista voi hankkia yksityisiltä yrityksiltä, mutta siinä pitää tarkkaan harkita ennen kuin päätöksen tekee, kilpailuttaa palvelut tasavertaisesti jotta saadaan vertailukelpoinen tulos, ja vasta sitten harkita onko edullisin kilpailutettu tarjous aidosti edullisempaa kuin itse tuotettu palvelu. Yrityksen on myös sitouduttava kohtuulliseksi määritettäväksi ajaksi tuottamaan palvelut kilpailutuksessa tarjottuun hintaan

21. Jos tulee eteen tilanne, jossa on välttämätöntä joko leikata julkisia palveluita ja sosiaalietuuksia tai korottaa veroja, veronkorotukset ovat parempi vaihtoehto. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä.
Kunnilla on palveluihin järjestämisvastuu, mutta ei jatkuvat veronkorotuksetkaan tervehdytä kuntataloutta jollei kulutasoa myös samalla hillitä, se kaikki on pois ostovoimasta ja sen elvyttävästä vaikutuksesta. Palveluiden sijaan kyllä ensimmäiset leikkaukset tulisi kohdentaa hallinnon tehostamiseen, sitä on Salossa varmasti vielä edessä. Veronkorotuksia voi olla myös edessä, toivottavasti ei.

22. Suuret tuloerot ovat hyväksyttäviä, jotta erot ihmisten lahjakkuudessa ja ahkeruudessa voidaan palkita. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä.
Tehdystä työstä on maksettava tehdyn työn tasoinen palkka, mielestäni, mutta ylipäätänsä kyllä tuloerojen kasvua tulee Suomessa hillitä, se kuilu pienituloisten ja suurituloisten välillä kun kasvaa koko ajan entistä enemmän. Täysimääräisesti näistä tuloeroista ei ikinä päästä eroon.

23. Nykyisen kaltaiset palvelut ja sosiaalietuudet ovat pitemmän päälle liian raskaita julkiselle taloudelle. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Voi todeta että osittain samaa mieltä, osa etuuksista ei enää palvele täysimääräisesti sitä mihin ne on aikanaan laadittu, mm. Asumistuki on muuttunut erääntapaiseksi tulonsiirroksi vuokralaisen kautta vuokranantajalle, tarvitsee uudistuksia, moni muu tukietuus taas on liian pieni ja tämän vuoksi ihminen päätyy hakemaan sosiaalitukea. Perustulokokeilu on tässä mielessä kyllä mielenkiintoinen kokeilu, jos sillä vähennettäisiin byrokratiaa ja hallintokuluja, varat kohdentuisi parempaan käyttöön

24. Talouskasvu ja työpaikkojen luominen tulisi asettaa ympäristöasioiden edelle, silloin kun nämä kaksi ovat keskenään ristiriidassa. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Kyllä näkisin näin, että ympäristöasioillakin edistetään talouskasvua ja taloutta, eikä siten että ne ovat taakka ja sivuutettava seikka talouskasvun ja työllisyyden vuoksi. Se ei ole kestävää kehitystä.

25. Kaikessa päätöksenteossa pitäisi arvioida vaikutukset ympäristöön ja tarvittaessa luopua ympäristölle haitallisista hankkeista. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Ympäristöarvot edellä minusta mentävä, mutta ei haitallisia hankkeita niiden vuoksi tarvitse kuopata, vaan ne ympäristönsuojelu-toimet on toteutettava siten ettei ympäristöhaittoja merkittävästi tule. Se vaatii avoimuutta, tehokasta valvontaa ja uskottavaa rahoituspohjaa, eli edellytykset hankkeen toteuttamiseksi tulee olla aina kunnossa ja huolella tarkasteltuna ennen toteutusta. Epäterveet hankkeet karsittava pois.

26. Suuria ruokakauppoja pitää saada perustaa vapaasti keskustojen ulkopuolelle. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Pitää huomioida aina kaavoituksellinen tilanne, alueen merkitys maisema-alueena että ympäristölliset muut tekijät, vaikutukset liikennemääriin ja lähiasutukseen. Aina harkintaa vaativia hankkeita.

27. Yritysten houkuttelemiseksi kuntani pitää rakentaa tiloja ja teitä uusille yrittäjille. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Salon kohdalla tiloja varmaan löytyy pienyritykselle, mutta yrityksille on kaavoitettava toki tontteja valmiiksi, jotta niitä on tarjota yrityksille valmiina kun heitä houkutellaan tulemaan Saloon. Yritys ei ala odottelemaan että aletaan kaavoittamaan, kun pitäisi alkaa tehdä.

28. Kuntani on tärkeää tarjota palveluilta myös syrjäkylille ja reuna-alueille, vaikka se tietäisikin veronmaksajille kustannuksia. (HS)

Jokseenkin samaa mieltä
Ne syrjäkylät voi olla myös hyviä, potentiaalisia vaihtoehtoja perheille, jotka työskentelevät Turussa tai Pääkaupunkiseudulla ja pystyvät hyvin hyödyntämään Moottoritietä työpaikalleen. Ei kaikkia palveluita tule keskittää keskikaupungillekkaan, sekin on vetovoimatekijä omalta osaltaan.

29. Kuntani pitäisi tukea enemmän kuntoliikuntaa, vaikka kilpaurheilun kustannuksella. (HS)

En osaa Sanoa
Liikuntaan kannattaa aina panostaa, mutta kyllä näin penkkiurheilija-luonteella se on ainakin omalla kohdallani eniten itsestä kiinni kuin kunnasta. Tarjottavat liikuntamahdollisuudet on säilytettävä hyvinä ja helposti saatavilla.

30. Kuntani pitäisi torjua tuulivoiman rakentaminen alueelleen. (HS)

Jokseenkin eri mieltä
Uusiutuva energia on hyvä juttu, eikä aurinko aina paista. Eikä aina kyllä myös tuule, mutta, monipuolinen energiatuotantokanta on mielestäni positiivinen asia, kunhan ympäristö ja asukkaat huomioidaan siten ettei tuulivoimaloista aiheudu kohtuutonta haittaa.

31. Maahanmuuttajataustaisten lasten osuudella koululuokassa pitäisi olla yläraja. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Maahanmuuttajalapsi on lapsi siinä missä suomalainenkin lapsi, heitä on kohdeltava tasa-arvoisesti kuten suomalaislapsiakin. Ylärajan asetus on mielestäni tarpeetonta, mutta yleisesti ottaen luokkakoot ei soisi olevan liian suuria. Tästä lähtökohdasta luokkia pitäisi ensisijaisesti koota.

32. On parempi, että kunta nostaa veroäyriä kuin että se leikkaa palveluistaan. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä
Kunnilla on velvoite järjestää palveluita, joten osittain veronkorotuksiin voi joutua turvautumaan. Mutta, palveluverkon, mutta etenkin kunnan hallinnon on oltava sellainen, että sieltä on karsittu ylimääräisiä kuluja tuovat osa-alueet pois ja yhdistelty ne muihin olemassaoleviin toimiin.

33. Kasvisruoan määrää pitäisi lisätä kouluissa ja liharuuan vähentää. (IS)

En osaa sanoa
Minusta kouluruoan tulisi olla mahdollisimman monipuolinen ja terveellinen, jotta lapset ja nuoret saavat kaikki tarpeelliset vitamiinit ym. ravinnon tarjotusta kouluruoasta.

34. Kuntani pitää auttaa ihmisiä, vaikka he oleskelisivat Suomessa laittomasti. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Jos Turvapaikanhakija on saanut käännytyspäätöksen ja on laittomasti Suomessa, ei silloin viranomaisilla ole muuta velvoitetta kuin laittaa käännytyspäätös toteutukseen, poislukien valituskäsittelyn odotusaika. Kunnes käännytyspäätös on toteenpantu, niin siihen asti velvoite mielestäni on olemassa niin pitkään kun turvapaikanhakija on viranomais-kontaktissa, mutta auttamisvelvoite päättyy jos kontakti menetetään, eikä velvoita enää auttamaan siten jos apu edesauttaa laitonta maassaoloa.

35. Julkisia palveluita pitäisi ulkoistaa nykyistä enemmän kunnilta yrityksille. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Kunnalla on palveluissa olemassa järjestämisvelvollisuus. Toki tämän estämättä osan palveluista voi hankkia yksityisiltä yrityksiltä, mutta sitä on tarkoin harkittava,  ennen kuin päätöksen ulkoistuksesta tekee: Tulee kilpailuttaa palvelut tasavertaisesti, tarvitaan vertailukelpoinen materiaali päätöksen tueksi, jonka pohjalta harkitaan onko edullisin kilpailutettu tarjous lopuksi edullisempi kuin itse tuotettu. Myös yrityksen sitoutuminen on puntaroitava ja arvioitava ennen kuin päätös tehdään.

36. Rikkaiden asuinalueilla ei tarvita yhtä hyviä julkisia palveluita kuin vähävaraisilla. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Palvelutaso on turvattava varallisuusasemasta riippumatta, tältä osin kansalaisten palvelujen saatavuus on turvattava tasa-arvoisesti.

37. Kotikuntani pitäisi ottaa aktiivisesti vastaan kotoutettavia turvapaikanhakijoita. (IS)

En osaa sanoa
Jokaisen kunnan on oman kykynsä mukaan kannettava osuutensa turvapaikanhakijoista joko yksin tai kuntayhtyminä, tasavertaisesti.

38. Kannatan kotikuntani liittämistä isompaan kuntaan tai kuntien yhdistymistä kotikuntani kanssa. (IS)

Täysin eri mieltä
Salo teki kuntaliitoksen Tammikuussa 2009. Uudet kuntaliitokset eivät ole ajankohtaisia.

39. Kirjastojen kirjoista pitäisi maksaa lainausmaksua kunnan taloustilanteen helpottamiseksi. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Voisi olla ideana ihan hyvä, mutta toteutuksessa pitäisi huomioida olisiko maksusta sen vertaa tuloja että se kannattaisi toteuttaa. Myös lapset ja nuoret, että opiskelijat, tulisi näistä kuluista jättää pois laskuista, heidän lukemisen edistäminen kun on koulun, mutta myös kunnankin, tehtävä.

40. Kulttuuripalveluista (museot, teatterit, orkesterit) voidaan säästää leikkaamalla. (IS)

En Osaa sanoa
Näiden kuluja tulisi kattaa pitkälti lipputuloin, mutta käytännössä vaativat aina kunnan rahoitusta. Näissäkin voisi harkita ainakin keskittämistä.

41. Lasten päivähoidon hinta pitäisi suhteuttaa nykyistä vahvemmin vanhempien tuloihin. (IS)

En osaa sanoa
Ei ole vahvinta osaamisaluettani, mutta progressiivisuus ei välttämättä kyllä toimi tässä tapauksessa. Vaatisi mm. valvontaa ja loisi varmaan lisää byrokratiaa, vaikka toisaalta olisi kyllä tasa-arvoisempaa.

42. Kotikunnassani pitäisi olla maksuton julkinen liikenne, vaikka se nostaisi veroäyriä. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
En kannata, mutta Salon julkinen liikenne vaatii kyllä noin muuten kattavaa uudistusta, se on lapsenkengissä. Markkinaehtoinen liikennöinti ei toimi ja vetovoimaisempia reittejä olisi varmasti syytä muodostaa myös Saloon. Veronmaksajien piikkiin mennee pitkälti, joten lipputaksat pienentää rahanmenoa.

43. Pääomatuloista pitäisi maksaa veroa kotikuntaan siinä missä ansiotuloistakin. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Siis pääomatulojen veromäärä ei tulisi nousta, se karkoittaa sijoituksia ja varallisuutta pikemminkin pois suomesta kuin sijoittamaan Suomalaisiin yrityksiin ja osakkeisiin. Se kysymys, tilitetäänkö pääomatuloverot täysimittaisina kunnille eikä valtiolle, on mielenkiintoisempi, tasa-jako valtion ja kunnan välillä olisi kunnan kannalta hyvä, sillä valtio saa nyt pääomatuloverot täysimittaisina. Kysymys ei ole kunnista riippuvainen vaan Eduskunnan päätettävissä oleva asia.

44. Koko Suomi tulisi pitää asuttuna, vaikka se kävisikin kalliiksi veronmaksajille. (IS)

 Jokseenkin samaa mieltä
En  usko, että koko Suomen asuttuna pitäminen toisi valtavia lisäkuluja veronmaksajille, mutta siksi Suomessa ollaan Sotea tekemässä että kuluja terveyspalvelumenoija saataisiin hillittyä. Kenenkään ei pidä joutua pakkomuuttoihin siksi että palveluita ei kyettäisi tarjoamaan kotikunnassa tai lähellä, ne on järjestettävä tasa-arvoisesti kaikille suomalaisille.

45. Oppilaiden kännykät pitäisi jättää oppitunnin ajaksi luokkahuoneen ulkopuolelle. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä

Ei nyt luokkahuoneen ulkopuolelle ettei luurit katoa vääriin taskuihin, mutta ne kännykät ja tabletit ei saa häiritä opetusta ellei opetuksessa sitten olla käyttämässä kännyköitä tai mobiililaitteita. Oppitunnin aikana on meneteltävä opetuksen edellyttämällä tavalla. 


46. Koululuokat pitäisi jakaa oppilaiden lahjakkuuden perusteella tasoryhmiin. (IS)


Täysin eri mieltä

Ei, ymmärrän kieliluokat ja vapaaseen valintaan perustuvat ryhmät, mutta tasoryhmiin jaottelu rikkoo käsitykseni tasa-arvosta. Ei mistään hinnasta.

47. Hyvä veli –verkostot ohjaavat kuntien päätöksentekoa. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä
No ihan varmasti näitä on, ainakin oma uskomukseni on sellainen. Kun nyt olen ensimmäistä kertaa ehdolla, niin en tätä ole vielä nähnyt, mutta mielelläni haluaisin nähdä minkä suuruista tuo hyväveli verkoston toiminta on...

48. Kuntien virkoja täytettäessä pitäisi olla sukupuolikiintiöt. (IS)

En Osaa Sanoa
Kyllä tämäkin varmasti olisi hyvä huomioida, mutta mielestäni tärkeintä on se, että virkaan valitaan pätevä ja motivoitunut osaava tekijä.

49. Kerjääminen kaduilla pitäisi kieltää lailla. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä
Kyllä Suomessa pitäisi asiat olla niin hyvällä tolalla, ettei täällä tarvitsisi kerjätä... Mielestäni etenkin agressiivinen kerjääminen on ongelma, heikot vanhukset päätyvät helposti näiden uhreiksi.

50. Monikulttuurisuus on kunnalle hyvä asia. (IS)

En osaa sanoa
Ei se haittakaan ole.

51. Eutanasia pitäisi sallia. (IS)

Täysin samaa mieltä
Kannatan, mutta pelisäännöt pitää ollalaadittu selkeiksi, jotta eutanasiaa ei käytetä vääriin tarkoitusperiin. Jos elämässä ei ole enää hyviä päiviä edessä, eikä ole muuta kuin kärsimystä ja tuskaa niin kyllä eutanasian pitäisi olla sallittu vaihtoehto. Sen pitää perustua kyllä myös henkilön omaan tahtoon.

52. Jos kansalaisen terveysongelmien voidaan katsoa johtua omista elintavoista, hänen pitäisi osallistua hoidon kustannuksiin. (IS)

Jokseenkin eri mieltä
Kaikilla ei ole siihen mahdollisuuksia ja riskiksi muodostuisi se, että kansalainen ei saa niitä terveyspalveluita joita hän tarvitsisi, jos palvelut olisi sidottu elintapoihin taikka varallisuuteen.

53. Homo- ja lesbopareilla pitää olla samat avioliitto- ja adoptio-oikeudet kuin heteropareilla.(IS)

Jokseenkin samaa mieltä
Adoptioprosessi pitää toteuttaa aina omana prosessina ja edellytykset adoption kriteerit on täytettävä. Eduskunta on hyväksynyt tasa-arvoisen avioliittolainsäädännön, että myös homot ja lesbot voi mennä kirkossa naimisiin, tässä kirkon toimintalinja Eduskunnan lainsäädäntöön nähden on minusta nyt syrjivä, ihmistä luokitteleva ja muottiin asettava. Siksi en kirkon näkemystä hyväksy, koska se on syrjivä ja epätasa-arvoinen, yksilöä ja valinanvapautta kunnioittamaton kanta.

54. Suomalaisten auttaminen pitäisi olla etusijalla ulkomaalaisiin verrattuna. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä
Siis kyllä Suomalaisten auttaminen tulisi olla tasavertaisella tasolla siinä missä ulkomaalaistenkin, etusijalle ei pitäisi ketään asettaa, vaan kohdella tasa-arvoisesti.

55. Tuloerojen kasvusta on haittaa yhteiskunnalle. (IS)

Jokseenkin samaa mieltä
Kyllä, se epätasa-arvoistaa ihmisiä ja jakaa ihmiset entistä enemmän rikkaisiin ja köyhiin. Ei hyvä juttu.
KSF Media Vaalikonekysymykset:

Pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen pitää olla maksuton. Lue lisää

Jokseenkin eri mieltä
On ok että joku taksa on olemassa tasa-arvoisen Suomen nimissä, Se että Tallinnassa on kokeilussa maksuttomasta joukkoliikenteestä on mielenkiintoinen, ja jos malli tuo enemmän verotuloja kuin kuluja, niin se voisi olla kyllä harkinnan arvoinen myös pääkaupunkiseudulla. En näe että olisi seuraavaan neljään vuoteen silti toteutettavissa.

Kunnan on työllistettävä pakolaiset hinnalla millä hyvänsä.

Jokseenkin samaa mieltä
Työllistäminen on ok, mutta kyllä sen tarvitsee tapahtua siten että pakolaisia kohdellaan tasa-arvoisina työntekijöinä siinä missä Suomalaistakin työntekijää, muutoin Suomalinen työntekijä saa potkut ja tilalle otetaan alipalkattu pakolainen... -Tässä mielessä toimittava tasa-arvoisesti. Mutta, se että pakolaiset ovat valmiit edistämään ja rakentamaan Suomea työllään eteenpäin, on ehdottomasti tervetullutta. Pakottaa ei saa, mutta, vapaaehtoisesta työllistymisestä maksettaisiin asianmukainen palkka. Pakolaisten on oltava työmarkkinoilla ja muutoinkin samalta viivalta liikkeellä mitä on kantasuomalainenkin.
Maaseudun Tulevaisuus Vaalikonekysymykset:

Kunnan pitää rajoittaa rakentamista haja-asutusalueilla.

Täysin eri mieltä
Miksi tarvii rajoittaa haja-asutusalueiden rakentamista? Ei minusta, täytyy maaseutukin pitää elinvoimaisena ja kehittyvänä osana Suomea.

Kunnan tulee ruokapalveluissaan valita kotimaiset raaka-aineet aina kun niitä on saatavilla.

Jokseenkin samaa mieltä
Lähiruoan suosiminen on tärkeää, ja etenkin ettei ruoasta ole keinotekoisesti tehty markkinabrändiä "lähiruoka" joka on tuotu todellisuudesta jostain 500km päästä, vaan että ruoka on kasvatettu aidosti lähiseudulla, mielellään kunnan tai tämän naapurikuntien alueella. Mutta, toki hintakin on yksi toteutusperuste, eli kulut tulisi hankinnoissa pitää kurissa.
Suomen Kuvalehti Vaalikonekysymykset:

Kuntani väestöpohja on liian pieni lakisääteisten tehtävien hoitamiseen. Lue lisää

Jokseenkin eri mieltä
Salossa mielestäni on hyvä väestöpohjatilanne, pystyy hoitamaan lakisääteiset tehtävät, tosin veropohja soisi vahvistuvan ja ylimääräisiä kuluja on tingittävä...
Mutta, ne lakisääteiset tehtävät voi toki hoitaa monin muunlaisinkin tavoin, se voi olla kuntayhtymä, sen voi toteuttaa ostopalveluna toiselta kunnalta tai yksityisiltä tahoilta hankittuna, väestöpohja lähinnä luo verotulopohjaa, tämän päälle tulee veronsiirrot suuremmilta kunnilta pienille saaja-kunnille, tulee kiinteistö- ja yhteisöverot jotka voi olla elinkeino- ja kiinteistörakenteesta riippuen hyvinkin eri tasoisia. Väestöpohja ei yksin ratkaise rahoitusta tehtävien hoitamiseen tai näiden toteuttamiseen.

Kunnanvaltuutetun tärkein tehtävä on puolustaa oman äänestäjäkuntansa etuja.

Jokseenkin samaa mieltä
Väittäisin että toki kyllä, oman äänestäjäkunnan etuja, mutta loppupeleissä valtuutettu ei tiedä tarkalleen kuka häntä on vaaleissa äänestänyt, joten valtuutetun kuuluu ajaa ihan jokaisen kuntalaisen etuja, toki oman näkökantansa pohjalta sen näkemyksen mukaisesti miltä valtuutettu parhaiten katsoo kuntalaisten etuja edistettävän.
Uusi Suomi Vaalikonekysymykset:

Sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen kuntalaisille onnistuu paremmin maakuntahallinnolta kuin kunnaltani itsenäisesti. 

Jokseenkin Samaa mieltä

No Keskitetty MaakuntaHallinto ja SoTe on sinänsä hyvä juttu, päällekkäisiä kuluja on karsittava pois... -Niitä turhia kuluja, ja se on osa Suomen uudistusta. Itse järjestämisestä on vielä tässä vaiheessa vaikea sanoa mitään, tietoja kaivattaisiin lisää, mutta itse uskon että SoTe kulut ainakin oltaisiin saamassa tällä tavoin kuriin tulevaisuudessa.

Minkä lautakunnan työ on mielestäsi tärkeintä omassa kunnassasi tulevalla vaalikaudella? Valitse yksi. 

Kiitos ja kumarrus, mikäli olet jaksanut perehtyä vaalikonevastauksiini tänne saakka! Toivottavasti vastaukset ja perustelut miellyttivät sinua, sillä näin minä kysyttyihin asioihin loppujen lopuksi asennoidun.

Ari Järvinen, LKV Kiinteistönvälittäjä, Kuntavaaliehdokas Numero 77 / KESKUSTA.
Vaalipäivä 9.4.2017. Pidetään huoli siitä, että äänestysprosentti on mahdollisimman korkea!!