torstai 9. lokakuuta 2014

Monia suuttumuksen aiheita...

Viime viikkojen aikana ollut liuta ongelmia, pahimpana mm. auton hajoaminen ja junailut linja-autojen varassa... No, ei siitä sen enempää, se on omassa pohdinnassa parhaillaan mitä tekee missäkin vaiheessa asian tiimoilta, kunhan rauhassa katselee asioita eteenpäin... Se ei otsakkeen aiheen alla ole se itseä eniten harmittavin asia tällä hetkellä... Parhaillaan ärsyttää eniten Microsoftin touhuilut, mm. Skype ei enää pelitä puhelimissani ja oli ilmoitus-luontoinen Twiitti Microsoftilta ettei N8 -luurin Facebook & Twitter -yhteis-yhteisösovellus enää toimisi pitkään... Kuten Skypenkin osalta ilmoittelivat taannoin, en uskonut että niin kävisi sillä senkin olisi jo aikoja sitten pitänyt loppua kokonaan vanhemmasta Symbianista, mutta nyt on pimeenä sekä N8:n että E90:n Skypet... Facebookin saa molempiin, muttei Twitteriin omaa sovellusta... Käsittääkseni näin, mutta, yritetään josko vanha toimisi vielä loppumisen jälkeenkin. Seuraava harmitus oli se, että Microsoft oli laittanut englanninkielisen sähköpostin, jossa puhelimien yhteystietojen, kalenterien ja muistiinpanojen synkronointi puhelinten ja pilvitallennuksen välillä loppuisi... Tämä harmittaa itseäni kaikista eniten, se on toiminut hemmetin kivasti Nokia Suite -ohjelmistolla ja olen nähnyt sen hyödylliseksi ja tarpeelliseksi, sekä tärkeäksi. Nyt on loppunut tai loppumassa 3 itselleni merkittävää hyvää palvelua puhelimistani, joita käytän enemmän tai vähemmän säännöllisesti. Vanhoja ovat puhelimeni kieltämättä, mutta, N8:kin vain max. 3 vuotta vanha luuri, joten siltä voisin jopa edelleen vaatia kyseisiä palveluita. Alun perin siitä nopeasti loppui Yle Areena tv-palvelukin, mitä olisin käyttänyt ja käyttäisin varmaan nykyisinkin, jos se olisi siinä yhä tarjolla. En pysty ymmärtämään, miksi hyviä palveluita halutaan karsia jos niitä kerran on tehty laitteille aikoinaan, toki päällekkäisyyksiä voi karsia, mutta se tietää että kuluttajan on tavallaan ns. pakko ostaa uusi kallis älykännykkä, jos haluaa hyödyntää hyviä tuttuja palveluita, koska siihen pakotetaan. Pienituloiselle se on kallista, ja ylimääräistä harmia ja vaivaa tuovaa muutoinkin kaikille kuluttajille. Etenkin, kun laitteiden toimintavarmuus ja kestävyys on tänäpäivänä vähän mitä sattuu. Varmaa on se, etten osta Microsoftin puhelimia ikinä, etenkin tämänlaisen uudistuksen myötä. Minusta kun tekniikan on kehityttävä siihen suuntaan, että kun yhteen paikkaan tietoa tallentaa, saa sen synkronoitua kerralla moneen eri päätteeseen. Se toimii Googlen kautta, mutta eri valmistajien välillä on synkronoitava sitten joko teknisesti liittäen laitteita (sähköisesti tai pilvessä) toisiinsa. Nykyinen toimivuus on ollut minusta hyvä, ja kiitettävän laadukas, eikä ole mielestäni suurta vaivannäköa vaatinut. Teknologiatalot pyrkivät siihen, että käyttäjät sitoutuisivat käyttämään heidän laitteitaan ja tuotteitaan, vaikka ne eivät ole toinen toisiinsa nähden riittävän kilpailukykyisiä, Microsoftin puhelimet/ent. Nokialaiset, nykytuotanto ei kykene vastaamaan Samsungin tai muiden älypuhelinvalmistajien tuotteisiin, toisin taas on tietokoneiden käyttöjärjestelmien kanssa. Viimekädessä kuluttaja on se, joka maksaa ja kärsii huonoista palveluista, sekä huonosta laadusta kalliiseen hintaan, Pakolla. Eri sovellusten kehittelijöille on nostettava hattua, jotka mahdollisesti kykenevät helpoin keinoin saamaan vanhat hyvät palvelut pelittämään nykyistä vastaavina, muttei niihin valitettavasti tule juuri hirmu pahasti uppouduttua... Huonoin puoli on se, ettei kiireessä tule tehtyä asian eteen juurikaan mitään.
 
Toinen oma ärsyttävyytensä tuli sähköpostitse, mikä on selvästi huijaus, mukamas joku Lakimies James Rotimi väittää että olisin kuollut auto-onnettomuudessa ja olisi 9,6 milj. Dol. arvosta rahaa/omaisuutta arin pankissa... No, itse tiedän 100% varmuudella ettei moisia summia itselleni kuulu, käsittämätöntä silti, että huijareilla on pokkaa lähteä lähettelemään näitä viestejä ympäri maailmaa... Googletin tuon Lakimiehen nimen ja sieltä löytyi joku Suomen poliisin keskustelu jossa joku oli vastaavaa kysynyt, siellä keskusteluun kantaa ottanut poliisi kehotti deletoimaan viestin... Itse asetin henkilön roskapostiksi/estetyksi, joten en odottele yllätys-suuria perintöjä itse itselleni lähiaikoina... Huvittavaa, eikö totta? Mutta, samalla harmillista ja vakavaa. Jos joku lankeaa moiseen huijaukseen, niin se olisi erittäin harmillista... Viestissä kaikki, jopa luki "Rauha hänen sielulleen", mutta kaikki englanniksi...
 
Teknologia ärsyttää hamaan tappiin asti tällä hetkellä, itseäni ottaa myöskin päähän Lounean eli entisen SSP:n tuleva sähköpostimuutos jossa palvelu muuttuu maksulliseksi, 3,95€/kk. Noh, tulen varmasti maksamaan jatkossa sähköpostin, mutta todennäköisimminkin aion vaihtaa laajakaistaoperaattorin toiseen... Testailin tässä viime viikolla vähän miten verkko pelittää mm. Soneralla kännykkäni kautta, ja hyvin toimii! Kännykässäni on 7M nettinopeus ja toimii aika lailla 5-7M nopeusväleissä, kun taas Lounean 16M laajakaista WLAN:in kautta nopeus oli sitä 4-6M välimaastossa... = Rahaa maksetaan turhasta. DNA:n kohdalla taas mokkulan pitäisi pelittää 21M nopeudella, mutta tulos oli oman kotiosoitteeni sijainnissa koko ajan alle 2M nopeus... Eli, se pulju on hylätty vaihtoehto. Saunalahtea/Elisaa ei tullut testailtua, mutta hinnoittelu oli Soneraa sopimattomampaa ja uutta laitetta ei saisi testata, vaan siihen pitäisi välittömästi sitoutua. Eli, ei senkään puljun kanssa tarvitse asioida... Louneaan itsensä on pakko vielä raahata, edellinen myyjä siellä ei kyllä tiennyt mistään mitään ja en tasan tarkkaan suostu sen kanssa toistamiseen asioimaan, todettava vain että osaamatonta väkeä... Jos asiakkaan haluaa säilyttää, on osattava vastata asiakkaan kysymyksiin kuten siellä ei osattu, tai haluttu. Ärsyttävintä on se, että tällä hetkellä kaikki tekniset asiat painaa päälle yhtä aikaa... Varmasti selittänee esiin tulleen ärtymykseni aikas hyvin. Kieltämättä positiivista oli DNA:n suora sähköposti puhelinvaihto-kamppanjaan, että vanhasta toimivasta ehjästä maksetaan hyvitys... Tosin kun luki kyseistä listaa mitä he edellyttää ja totesi että uusin, 3v. vanha luuri täyttäisi kriteerit, niin totesin ettei ole kamppanja mua varten ja kyseessä on oikeastaan pelkkä markkinointi / Rahastus keino... Sen vanhan puhelimen kun voisi saada myytyä eteenpäin käytettynä parempaan hintaan kuin mitä he hyvittävät vaihdossa uuteen ;) Eli, jos lukijoistani joku harkitsee hyödyntää kamppanjaa, kannattaa tutustua huuto.net tai nettimarkkinat -sivustojen myyntiantiin, ja miettiä mitä puhelimesta myynnissä voisi saada rahaa... Siinä voi joko voittaa tai hävitä.
 
Hyvää syksyn jatkoa!
-AJ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti