tiistai 25. marraskuuta 2014

Kuukauden tauolta...

Pahoittelijat lukijoilleni, etten ole viime viikkoina postannut tänne, on ollut aikas reippaasti ohjelmaa viime viikkojen aikana. Paperihommaa, jokunen asiakirja tullut laadittua tutuille ja hieman pankin sijoituspalveluitakin tullut taas hyödynnettyä, mutta sitten myös näitä ajankuvaan liittyviä puuhia, jouluvaloja, siivousta ym. sen semmoista. Noh, tullut kissankin kanssa muutamiin otteisiin mentyä tutustumaan pihapiiriin, sitä tässä nyt vielä miettii että uskaltaako sen päästää vapaana ulkona kulkemaan vai ei... Pikkuinen kun tuntuu arastelevan paljon vielä kaikkea, ei toki tietenkään totukkaan kunnolla, ellei saa nykyistä enemmin ulkoilla...
 
Tuli kilpailutettua laajakaistaoperaattorit ja nyt varmaan kuukauden päivät menty pääasiassa vain Soneran netin varassa, edullisempi mitä Lounean kiinteä laajakaista ja oikeastaan hinta-toimivuus suhteessa vastaa paremmin sitä mistä maksaakin. Lounean sähköpostimuutos toi jumalattoman roskapostitulvan sähköpostiin, kun edellisen laatikon estot ei enää pädenneet ja nyt kaikki jo aiemmin estetyt tunkee laatikkoon... On rasittavaa. Mutta, ovat ne sitten vähän vähentyneet... Täytyy ottaa kamppanja että kuukauden käy päivittäin ruksailemassa roskapostimeilejä estoon.
 
Viime viikkojen aikana jostain syystä on ollut taas venäjältä ryntäys blogini lukijatilastoista, katsoin seurantatilastoista että liikennöintiä ei juurikaan ollut hirmuisesti kotimaan puolelta... Noh, jos jotain positiivista sanoo niin ainakin kävijämäärä sai runsaan pomppauksen, mutta, tilastollisesti se hieman kieltämättä vääristää blogin kuvaa koska tuskinpa venäläiset hirmuisesti on lueskelleet mitään aiheita täältä... Tai njaa... Mistä sitä tietää :D
 
Salo on ollut viime viikkoina paljon uutisissa...
Niin hyvässä kuin pahassa. Ikäihmisen murha hoivapalvelu-yrityksessä, tapettuja lintuja, ym. ym. Mutta jotain positiivistakin, toivon mukaan... Tänne aiotaan toteuttaa uusi jätteenpolttolaitos, mikä kieltämättä kuullostaa ihan ok jutulle... Mutta, nyt kun tällaisia suunnitellaan, itse huomaan pienen miinuksen: Salon Itäinen Ohitustie, Kantatie 52:n parantaminen. Sitä on suunniteltu ja aiotaan toteuttaa, mutta, onko sitä suunniteltu tulevan jätteenpolttolaitoksen kannalta järkevästi? Mikäli Jätteenpolttolaitokseen jätettä tuova Hankintarengas kuljettaa jätteitä Turusta ja Porista saakka Saloon poltettavaksi, niin jätekuljetusmäärät luonnollisesti kasvaa. No, ei siinä mitään sillä ennen moottoritietä kaikki liikenne meni nykyistä 110 tietä pitkin, (ent. ykköstie) mutta, asukkaat ovat hieman huolissaan, mm. juuri liikennemäärien kasvusta. Mielestäni olisi fiksua toteuttaa molempia hankkeita toisiaan silmälläpitäen, eikä lähteä hätiköiden tekemään uudistuksia.

Turun Sanomissa julkaistu kartta-piirros.
 
Toinen seikka on, että Tupurin ja Hähkänä-Inkere tien varteen ei ole tehty moottoritieliittymää. Se on herättänyt alueen asukkaissa mielipiteitä suuntaan sekä toiseen. Nyt, monen muunkin Kutalaisfoorumilla kirjoittelleen henkilön kanssa, on oltava mieltä, että ohitustien toteutuksen yhteydessä asia olisi korjattavissa. -Kokonaisvaltaisesti. Tupurin takana moottoritiellä on taukopysäköinti-liittymä, minne Ohikulkutien voisi rakentaa Perniöntieltä. Itse tien toteutus ei aiheuttaisi välttämättä suuria vastustuksia asukkaissa, mitä se mahdollisesti tekisi mikäli tie vedetään suoraan asuinalueen poikki. Tie myös palvelisi Tupurilaisia ja mahdollistaisi lyhyemmän reitin moottoritieliittymään heille. Nyt he joutuvat kiertämään vanhan ykköstien kautta useiden kilometrien matkan Moottoritieliittymälle. Lisäksi Moottoritielle päätyvä Ohitustie helpottaisi jätteenkuljetuksia Turusta Korvenmäkeen sinne tulevaan jätteenpolttolaitokseen... En nyt suuremmin ota omia pohdintojani toistaiseksi esiin, näen vain että vaihtoehto palvelisi Saloa kokonaisvaltaisemmin kuin nyt suunnitellun Ohitustien toteuttaminen.

Tässä oma vaihtoehtoinen Kartta, Punaisella merkitty vaihtoehtoinen reitti:
 
Oheen olen sinertävällä yrittänyt piirtää suurin piirtein samoihin paikkoihin missä Turun Sanomien kartassakin tuleva itäinen Ohitustie tulisi kulkemaan. Oma ehdottamani vaihtoehto menisi vielä idempää: Lähtöpiste olisi siis suurin piirtein sama kuin on alkuperäisessäkin suunnitelmassa, Ohitustiehen kumminkin liitettäisiin Tupuriin oma liittymä (kaavoituksia ym. sen enempää perehtymättä, karkea oma piirrosvaihtoehto), joka helpottaisi Tupurilaisten Moottoritietä tarvitsevien työmatkaliikennettä. Nyt he joutuvat kiertämään Piihovin tai Halikon liittymiin, osa Helsinkiin suuntaavista käyttää Muurlan liittymää. 110 Osalta ehdotus tulisi palvelemaan Metsäjaanun teollisuusaluetta sekä Korvenmäkeä. Kiskontieltä ja Perniöntieltä tuleville Moottoritielle menijöille se oikaissee jonkin verran. Säästöä tulee siitä, kun ei tarvitse rakentaa meluvalleja Palometsä/Mahlakankareen alueille. Moottoritieliittymä on piirretty siellä sijaitsevalle Taukopaikalle, tie voisi päättyä sinne, mutta vaihtoehtoisesti sitä voisi toki jatkaakkin Karistojantielle asti, josta saisi lyhyen yhteyden vielä Inkereentielle. Liikennemäärät siellä kumminkin painottuisi vain Inkere-Hähkänä suunnasta. Tien on kuljettava sopivalla etäisyydellä asuinalueista, jolloin meluhaitat jää vähäisiksi, lisäksi lähempänä keskusta-alueita tie ei palvelisi yhtä hyvin Korvenmäen tai Metsäjaanun alueita. Tie myös parantaisi kaavoitusmahdollisuuksia Tupuri-Hähkänä-Inkere -alueiden suuntaan sekä lisää alueiden kiinnostavuutta. Tupurilaisille tie voisi merkitä 10-20 minuuttia lyhyempää työmatkaa Turkuun/Helsinkiin päin per päivä. lisäksi se liikennekuormitus joka nyt rullaa keskusta-alueen läpi, ohjautuu suoraan moottoritielle, keskustan liikennejärjestelyt voisi pitää pääasiassa ennallaan, Se myös poistaisi 110-tien ja Hämeentien risteykseen kaavaillut liikennejärjestely-muutokset, mikä suunnitelman pohjalta tuntuu tekevän paikasta Salon suurimman pullonkaulan ja lisäksi vaikeuttaa Valurin liikekeskuksessa asioivien asiakkaiden poikkeamista ostoksille. -Eli asiakkaat menevät muualle ostoksille.
Lisäkski vielä todettava, että järkivintä olisi toteuttaa tie, jossa liikennemääriä voisi olettaa olevan kasvavissa määrin ja joka palvelee mahdollisimman montaa tahoa ja aiheuttaa haittaa mahdollisimman monelle. Jos Jätteenpolttolaitoksen ja Ohitustien logistisia ongelmia ja etuja mietitään kokonaisvaltaisesti, saa ongelmat ratkottua järkiperäisesti.
 
Hyvää lähestyvää pikkujoulukautta!
-AJ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti