16.11. Helsingin Messukeskuksessa järjestettiin taas
haastava LKV-koe, kolmisensataa osallistui kokeeseen Helsingissä ja
veikkailisin että valtakunnallisesti kaiken kaikkiaan 450-500 osallistujaa otti
kokeeseen osaa. Koe oli jälleen palannut siihen, että 6. kysymys oli
rasti-ruutuun monivalinta tehtävä, kaksisivuinen sellainen.
Välittäjälautakuntaan joka tarkistaa kokeen ilmoitti olevan 7-henkinen. Kokeen
tulokset tulevat aikaisintaan Tammikuussa viikolla 2 ja seuraavat kokeet
pidetään Toukokuussa 2014. Uskoisin että nyt tämän kokeen myötä 28 pisteen
rajapyykki nousisi tuonne 30 pisteeseen, kiitos 6 rasti-ruutuun tehtävän, mutta koe oli kyllä ehdottomasti
haastava ja siellä tuntui jääneen muutamia tulkinnanvaraisia kohtia jotka kylläkin voi vaikuttaa siihen miten vastauksia on arvosteltu.
Oheinen Blogi-päivitys on pitkä, jopa n. 7 A4-sivua pitkä.
Koe oli jälleen kerran kaikkea muuta kuin helppo.
Monivalinta-tehtävä tuntui mielestäni kiitettävän helpolta verrattuna muihin
tehtäviin, mutta odotetaan... Olen omalta osaltani tyytyväinen jos säilytän
oman tasoni samalla mitä se oli kevään ja viime syksyn kokeessa, mutta aika
näyttää, lopputuloksia saa jännittää pitkään... Tavoite olisi 25 pistettä
minimissä saada, mutta jos hyvin käy, on jopa 30-33 pistettä hieman
yli-positiivisella asenteella arvioituna, mahdollisesti tässä kokeessa tullut kerätyksi... Sen aika näyttää, Tammikuussa tuokin selviää. Verokysymys
oli hyvin pohdinnallinen, jaettu 5 kohtaan ja nyt kysyttiin
varainsiirtoverosta, uuden 2% mukaisen kannan mukaan. Sen lisäksi vuokratulojen
verovähennyksistä ja verotuksesta oli kysytty. Toisessa kysymyksessä oli myös 5
eri kohtaa, ensimmäiset 3 koski uuden asunnon pinta-ala virhettä ja osin
liittyi reklamaatio-aikaan, ja viimeiset 2 kohtaa koski eteenpäin myytyä
asuntoa ja miten virhevastuu jakaantuu ostajan, myyjän ja rakentajan välillä,
sekä välitysliikkeen suhdetta näihin nähden. Kolmannessa kysyttiin neljää eri
asiaa, liittyen välityslain tuntemiseen, energiatodistuksesta. Myös
toimeksianto-sopimuksesta avasin viimeiseen D-kohtaan jonne avasin sähköistä
kiinteistökauppa-järjestelmää Maakaaren 9a-luvusta, tarvitsi tai ei. Neljäs
kysymys koski Maankäyttö- ja Rakennuslakia, kokeessa keskeytettiin hetkeksi
sillä neljänteen kysymykseen oli päässyt pienoinen virhe, koskien 500km2
-merkintää jolla viitattiin varastorakennuksen kokoon, merkintä olisi pitänyt
lukea k-m2 eli kerrosneliömetriä, ei neliökilometriä... Piti ottaa kantaa
kunnan suunnittelutarve-säädökseen ja kehittämiskorvauksiin, ainakin omasta
mielestäni... Myöskin lupiin ja selvityksiin piti ottaa kantaa. 5 kysymys oli
jaetttu 2 eri kysymykseen. Ensimmäinen koski säätiön myymää hirsitaloa
perustettavan yhtiön lukuun Maakaaren valossa... Esisopimusta ja varsinaista
sopimusta piti myös vertailla kysymyksessä ja niiden oikeusvaikutuksia. Toinen
koski Yhdistyksen Liikemiehelle elinkeinotoimintaan myymää rakennusta ilman
että yhdistys myi määräalaa, maanvuokra-oikeus oli käsittelyssä,
kiinteistökiinnitykset mukaanlukien huomioiden... Tämä oli itselleni se vaikein
kysymys vastata enkä odota siitä kovin hyvää piste-saldoa. Kysymyksessä
yleisesti olisi pitänyt ottaa kantaa säätiön ja yhtiön oikeuteen myydä ja että
asiakirjoissa olisi pitänyt olla vaikka mitä, joita en ollut lukenut vieläkään
kunnolla ennakolta Kokeeseen... 6. kysymys oli monivalinta ja niiden
vastauspaperit piti repiä koe-paperista irti, ja palauttaa luonnollisesti
tarkastajalle. Niitä en tässä postauksessa kummemmin käsittele. Todettava
kokonaisuudesta, että hyvä että vaihdoin vastaus-taktiikkaani ja olin varustautunut
energiajuoma-pullolla...
Ohessa skannattuna kysymykset 1-5 ja oma mielipiteeni
miten niihin kokeessakin suurin piirtein vastailin:
Kysymys 1: Verokysymys joka koski varainsiirtoveroa ja
vuokratulojen veroja. Kysymys oli jaoteltu 5 kohtaan ja kysymys oli kohtalaisen
laaja-alainen. Omasta mielestäni kysymys meni kohtuu mukavasti, mutta odotetaan
virallisia vastauksia. Olen tyytyväinen jos saan kysymyksestä 5 pistettä kokoon
ja kaikki sen yli tulevat ovat erittäin positiivista plussaa.
A)
Kohta A:ssa puheessa oli varainsiirtovero joka
on 2% sekä myyntihinnasta että yhtiölaina-osuudesta (VVL 3:20.3-4§) jolloin
vero määräytyisi velattoman hinnan perusteella 210 000€ osalta. 210 000€*2%=4200€
Varainsiirtoveroa.
B)
Kohta B käsitteli Tontin lunastushinnan
verotusta, että miten se verotettaisiin. Lunastushinta oli 30 000€ ja 2%
veron kautta veroa menisi 600€ (VVL 20.3§ perusteella) Itse vastasin edellä
mainitun summan, lisäksi toin esiin sen että vero lankeaa Vuoden 2013
verokannan mukaan vaikka se suoritettaisiinkin Tammikuussa 2015, sillä se
lankeaa maksettavaksi vasta kun kyseisen tontin lunastuksen suorittaa. Koska
muut taloyhtiön osakkaat voivat myös valita että lunastavatko he vuokratontin
osuutensa vaiko ei, verotettavan arvon tulisi määräytyä omasta mielestäni
kaikille tasapuolisen, yhtäläisen verotusarvon pohjalta, siksi Rakennusvuoden
verokanta oli mielestäni järkevä perustelu, joten tältä pohjalta lähdin
vastaamaan B-kohtaan. Kävi mielessä myös se että tässä tontin
varainsiirtoverotuksessa voisi käyttää myös Kiinteistön varainsiirtoveroa, eli
4% (VVL 2:6.1 &3§) Jolloin vero-osuuden määrä olisi 1200€. Koska kumminkin
kyseessä on taloyhtiö, niin mielestäni tontin lunastus ei kuulu 4% mukaiseen
Varainsiirtoverokantaan.
C)
Kohdassa C mentiin tuloverolain puolelle, ja
käsiteltiin vuokratuloja. Kysyttiin saako 2014 verotuksessa vähentää vuokratuloista
taloyhtiölainaosuus. Verokanta on TVL
124§ perusteella 30%. Tuloverolain perusteella tämä on mahdollista, (TVL
54 ja 54C§). Tontinvuokra-vastikkeen osalta tämä ei ollut mielestäni
mahdollista, sillä se oli mielestäni kulu, joka ei kuulu tulonhankintaan. (TVL
46§) Kyseisessä kysymyksessä piti tulkita ja pohtia miten verovähennysoikeus
jakautuu eri kuluerien osalta ja TVL 46§ piti soveltaa, luovutettu vuokralle.
Tältä pohjalta ainakin itse aloin viemään tehtävän ratkaisua läpi.
200€/kk*12=2400€/vuosi verovähennykseen lankeavaa. On iso kysymys, että miten
TVL 54 ja 54C sekä 53a§ tulkitaan, mutta käytännössä TVL 46§ tulkinta riittänee
vähennysoikeuden tulkitsemisessa, itse avasin vastausta itselleni 54§:en kautta
mutta loppujen lopuksi päädyin TVL-§ 46:een. Tämä kysymys-kohta on kylläkin
aika tulkinnanvarainen, sillä Kiinteistönvälittäjän käsikirjan perusteella
vastaukseni voisi olla osittain ainakin väärä. C kohta oli verokysymyksessä
ehkä kieroin ja vaikein kohta.
D)
Kohdan D osalta pohdittiin miten verovähennys
suoritettaisiin. Vähennys suoritetaan 2015 verovuoden verotuksesta, EI 2014
vuoden ajalta, verotuksessa tullaan jälki-junassa eli hieman perässä eikä
etukäteen voida tehdä vähennyksiä tuloista/menoista, joiden lopullinen
toteutuminen ei ole vielä tapahtunut. Tämä oli vastauksen ydin, eli verotus
suoritetaan vain kuluvalta verovuodelta, ei koskaan etukäteen seuraavan vuoden
verotuksesta. Hoitovastikkeen sai verovähentää TVL 46 ja 47§ perusteella.
E)
Miten vuokravakuutta verokohdellaan… Siinä
kysymys kohdassa E johon itse en itse koe-tilaisuudessa tiennyt vastausta.
Mutta, itse järkeilin kohtaa siten että kyseinen vuokra-vakuus kuuluu palauttaa
kun vuokra-suhde päättyy, ja jollei vuokra-vakuutta palauteta, sen vero lankeaa
vasta kun vakuus jää pysyvästi vuokranantajalle, vuokraus-ajankohdan verotuksen
mukaisen vero% pohjalta. Näin ollen vuokravakuus olisi verotonta
vuokranantajalle, mutta mikäli hän ei palauta vakuutta, lankeaisi vero
vuokranantajalle, A:lle.
Kysymys 2 oli 5-osainen kysymys ja siinä käsiteltiin
enimmäkseen asuntokauppalain pykäliä, sivuttiin markkinointi-asetusta ja
välittäjä-vastuuta. Lopuksi pyöriteltiin rakennusliikkeen korvausvelvollisuuden
vastuuta. Helpointa antia tehtävässä oli kohta A. Tehtävän haaste oli myös
vastata mahdollisimman lyhyesti, ainakin omalta osaltani se oli haastavaa.
Ensimmäinen kappale oli A-C kohtien vastausta ja toinen kappale edellytti
jälkimmäisen kappaleen tulkitsemista. Pisteiden keräämisestä on paha lähteä
sanomaan mitään, mutta oltava tyytyväinen jos vastauksesta irtoaa edes se 4-5
pistettä, sillä aiemmistakin Asuntokauppalakiin liittyvistä LKV-kysymyksistä on
sen verran irronnut pisteitä.
A)
Kohdassa A käsiteltiin paljolti
Asuntomarkkinointi-asetusta, VNA Pinta-alojen mittaustavasta eli
SFS-5139-Standartia sekä välittäjän ja toimeksiantajan = Rakennusliikkeen
vastuun jakautumista. Pinta-alan mitattaustapa perustuu tosiaan
SFS-5139-Standardiin ja siihen on luottaminen 1992 ja sen jälkeen rakennetuissa
asunnoissa. Tieto merkitään myös isännöitsijän todistukseen ja välittäjällä on
velvoite tarkistaa tiedot siitä. Näihin VNA pinta-alan mittaustavasta ja
isännöitsijäntodistuksesta 1 ja 2§ viittaa. Kohta A keskittyi kumminkin pääosin
VNA Asuntojen markkinoinnissa
annettaviin tietoihin, eli pinta-aloihin. Piti ottaa kantaa asunto-esitteen
muodostumiseen, eli 5§ esitteeseen johon esitteeksi luetaan myös useammasta
osasta koostuva koonti-asiakirja josta ilmenee asunnon merkittävimmät tiedot.
2§ mukaan lehti-ilmoituksessa riittää että asuintilojen pinta-ala ja huoneluku
on esillä. Esitteessä tiedot on yksilöitävä jo tarkemmin, 5§ esittelyssä on
avattava 8§ perusteella asunnon pinta-alat tarkemmin, mitkä ovat kohdan 4
asuinhuoneiden pinta-alat ja muiden tilojen pinta-alat sekä kohdan 8 yhteisten
tilojen pinta-alat tulee mainita. Koko asunnon pohjapiirustukseen merkittyjä
pinta-aloja kutsutaan mielestäni huoneisto-alaksi.
B)
Kohdassa B tuli miten Välittäjän ja
toimeksiantajan virhevastuun jakautuminen tältä pohjalta lähtee liikkeelle
suhteessa Rakennusliikkeeseen. Piti ottaa kantaa siihen että miten vastuu
jakautuu välittäjän ja rakennusliikkeen kesken. Koska asunto on uusi, niin
mikäli Antti on oikeassa, ja asunnon pinta-alassa ON virhe niin tällöin
Rakennusliike on korvaus-velvollinen, täysimääräisesti. Mutta, lähtökohtaisesti
kun on olettaminen siihen, että pinta-alat ovat oikein, on välittäjävastuuta
pyöriteltävä vastauksessa tarkemmin. Oli
otettava kantaa siihen, että Välittäjän velvollisuus on yksilöidä pinta-alojen
jakautuminen tarkasti ja huolehtia, että ostaja ymmärtää mitkä tilat kuuluu
asuintiloihin ja mitkä ei. Oli myös otettava kantaa siihen että luetaanko
huoneistossa esim. kaapit ja komerot asuinhuoneisto-alaan ja mielestäni piti
vastauksessa ottaa kantaa myös siihen, että selvittää miten Antti oli mitannut
huoneistonsa. Kumminkin mitattu pinta-alavirheen määrä oli niin vähäinen, vain
6 neliömetriä. Koska AsKL 4:36§ ei käsittele välittäjän ja myyjän välistä
virhe-vastuuta on se tulkittava viimekädessä tilanteen mukaan: Kuka virheen on
tehnyt, korvaisi virheen.
C)
Kohtaan C piti ottaa kantaa siihen että onko
Antti oikeutettu korvauksiin ja minkä verran. AsKL 4:14,15 ja 16§ oli
pyörityksessä sekä 18 ja 19§ säädöksiin, tältä osin oma vastaukseni ei mennyt
täysin nappiin. Kumminkin, Antti joka tapauksessa havaitsi virheen ja oli
kohtuudellisessa ajassa virheen havaitsemisesta heti reklamoinut asiasta
välitysliikkeelle ja rakennusliikkeelle.
Tähän piti mielestäni ottaa kantaa, että 8 kk päästä havaittu virhe oli
mahdollista reklamoida. Hinnan alennuksen määrittelyssä asunto pitää kumminkin
huomioida kokonaisuutena, joten Antin korvausvaade on virheen, 6 neliömetriä,
nähden liioiteltu. 6 Neliömetriä ei merkittävästi vähennä Antin asunnon
käyttömahdollisuuksia, ehkä pienemmän sohvan hän tarvitsee tai yhden nojatuolin
vähemmän, mutta kokonaisuus ja käyttömahdollisuudet ei muuten vähene. AsKL
4:25§ edellyttää että virheen on oltava merkittävä, jotta kaupan voisi purkaa,
ja virheeseen nähden Antin vaatiman hinnanalennuksen tulee olla kohtuullinen.
Kokonais-arvoa virheen määrä ei vähennä, asunnon arvotekijät ei jakaannu
neliöittäin eli se sauna tai modernisti ratkaistu keittiö ei kohdista sitä
arvoa vain tiettyihin neliöihin, vaan kokonaisuuteen. Näin ollen arvo jakaantuu
koko asuntoon tasaisesti, kokonaisuutena, mutta virheen
korvaus-vastuu/hinnanalennusvastuu jakautuu virheen arvomäärän ja kärsityn
haitan mukaisesti. Näin ollen kohtuullinen hinnanalennusmäärä voisi olla
1000-1500€/neliömetri, jolloin korvaus olisi 6-9000€. Sittenkin se 9000€ olisi
jo hieman ylimitoitettu, ja toiseksi, ei se virhe ole vähentänyt sen asunnon
rakentamisesta johtunutta työmäärää.
D)
Kohdassa D siirryttiin jälkimmäiseen
kappaleeseen jossa piti ottaa kantaa siihen, miten virhevastuu takautuvasti
määräytyy rakennusliikkeelle, eli mentiin AsKL 5:3 & 4§:iin. Virhe on
syntynyt Antin omistuksen aikana, mutta ilmanvaihtojärjestelmän vika mielestäni
nyt kuuluu rakentajan korvausvelvoitteen piiriin. Mielestäni AsKL 5:3.2§ kohta
1 ei täyty, eikä muutkaan kyseiset kohdat ja Bertta on menetellyt asiallisesti
virheestä ilmoittaessaan, joten korvausvaateet tulee esittää
Rakennusliikkeelle. Välittäjän huolimattomuudesta ei oikein voi olla kyse,
sillä välittäjä ei ole voinut tietää asiaan syvemmin perehtymättä onko vika
ilmanvaihtojärjestelmässä, vai jossakin muussa. AsKL 4:22-24§ sekä AsKL 2:19§
perusteella Rakennusliikkeellä on velvoite/mahdollisuus oikaista tekemänsä
virhe tai suorituskyvyttömyysvakuus, joka on voimassa 10 vuotta kun asunto on
hyväksytty ja lopputarkastettu. Eli rakennusliike voi suorittaa korjauksen,
mutta muussa tapauksessa se katettaisiin suorituskyvyttömyysvakuudesta… Näin
olen ymmärtänyt asiaa, mutta en sitä ihan 100%:lla varmuudella kait saanut
esitettyä kokeessa ja nyt jälkikäteen pohtiessa tuo ajatukseni ja sen
pyörittely kokeessa voisi olla jopa oikeansuuntainen… Kokeen virallisten
tulosten jälkeen sen sitten näkee.
E)
Ei ole hinnan-alennusoikeutta, AsKL 5:3.2§ kohta
4 perusteella ei ole oikeutta hinnanalennukseen, ei välittäjältä eikä
rakennusliikkeeltä. Bertta voi vaatia vain ilmanvaihdon korjaamista ja sen
toteutuksen tekee joko Rakennusliike tai suorituskyvyttömyysvakuuden kautta…
Kysymys 3 oli Välityslain ja energiatodistus-asiaa täynnä
oleva kysymys. Myös sähköistä uutta kiinteistökauppajärjestelmää avasin
kyseisen tehtävän D-kohdassa, tarvitsi sitä tehdä tai ei. Ajattelin että sitä
siellä nyt osittain tavallaan metsästettiin samalla, eikä sitä nyt varmasti
kovinkaan pahalla silmällä katsota… Todennäköisesti tehtävissä edellytetään
täydellistä vastausta, eli pikku-virheet rokottaa, mutta energiatodistuksen
osalta voi irrota pisteitä. Odotan maksimissaan itselleni A kohdasta 2
pistettä, B:stä 2 pistettä, C:stä 0-1 pistettä ja D:stä paha sanoa, mutta
tyytyväinen olen jos saan 1-2 pistettä sillä avasin sen lisäksi riskillä uutta
sähköistä kaupankäyntijärjestelmää. Kokonaisuutena olen vastaukseeni
tyytyväinen jos tulee se 5 pistettä, mutta odottelen täällä malttamattomana
jopa 7:ää pistettä.
A)
Tähän piti ottaa kantaa Välityslain 10§
mukaisiin asiakirjoihin, jotka siis pitää olla alle 3 kuukautta vanhoja, samoin
taisi olla tuon isännöitsijäntodistuksen osalta ja kyseiset asiakirjat pitää
päivätä aina sopimuksentekopäivälle uusiksi. Vanhoilla papereilla homma ei
onnistu, ja sen lisäksi on oltava voimassaoleva toimeksiantosopimus jonka tulee
olla max. 4kk vanha Välityslain 5§ perusteella ja sitä saa jatkaa aikaisintaan
kuukautta ennen kuluvan toimeksiannon päättymistä.
B)
Energiatodistusta käsiteltiin tässä
kysymyksessä, www.energiatodistus.motiva.fi
avaa sisältöä kiitettävän hyvin, enegiatodistuksesta on ajantasainen
lainsäädäntö 2013-lakikirjassa kattavasti. Energiatodistus on nyt oltava jo
2008 ja sitä uudemmissa asunnoissa, joten tehtävän kohteissa energiatodistuksia
ei tarvita. Ei vapaa-ajan asunnossa eikä kyllä vuokrattavissa asunnoissakaan
ennen kuin vuosi-rajat tulevat täyteen. Energiatodistus on L rakennuksen
energiatodistuksesta (voimaan 1.6.2013) 6§ esitettävä Asuntomarkkinointi-asetuksen
edellyttämänä esitettävä kohteen esittelyssä. Todistuksen laatijalla on oltava
ETE-pätevyys. Perikunnille on mahdollista käyttää kevennettyä
energiatodistusmallia 17§ perusteella. Lain 9-luku määrää siirtymäsäännöksistä
ja vuosista tarkemmin, mutta linkittämäni Motivan sivut ovat hyvät
perehtymiseen. Olen aiemmissa blogi-kirjoituksissa käsitellyt
energiatodistus-aihetta myöskin jonkin verran, joten niihin olen koonnut
jonkinlaista linkki-listaa myöskin…
C)
Kohdassa C oleva energiatodistus kuuluu olla
isännöitsijäntodistuksen liitteenä, ja se on voimassa kunnes umpeutuu. Uusi
todistus on hankittava jatkossa uuden mallisen energiatodistuksen mukaisesti,
käsittääkseni ja siten ainakin vastasin koe-kysymykseen. Todistus on voimassa
kunnes se menee vanhaksi ja pitää uusia. Näin olen asian ymmärtänyt, mutta voi
olla että tässä ei ihan 100% vastaus mennyt nappiin. Likimain näin kumminkin.
D)
Kohta D käsitteli toimeksiantosopimusta, ja sen
sähköpostilla tekoa. Ei mahdollista, mutta sähköisesti nykyään kyllä.
Käytännössä siis toimeksiantosopimus on tehtävä kirjallisesti siten ettei
toimeksiantaja ja välittäjä pääse sitä yksipuolisesti muuttamaan ja sen
sisällöstä sovitaan lain edellytämiltä osin yksilöidysti. Muuten ei ole
oikeutta ottaa esim. käsirahoja tai kauppasuoritteita, suorittaa
varainsiirtoveroa tai ei ole mm. jälkipalkkio-oikeutta. Toimeksiantosopimuksen
voi silti tehdä myös sähköisesti, ja tämä liittyy nyt uuteen sähköiseen
kaupankäynti-järjestelmään. Jollei toimeksiantoa ole tehnyt järjestelmän kautta
sähköisesti tai järjestelmän kautta ei ole valtuuttanut välittäjää suorittamaan
toimeksiantoa, ei sähköistä järjestelmää pääse hyödyntämään täysimittaisesti.
Aiheesta avasin blogissani jo aiemmin jonkin verran, marraskuun aikana, mutta
hieman puutteellisesti. Toistaiseksi järjestelmä toimii vain kiinteistökaupoissa
ja sähköistä järjestelmää pystyy hyödyntämään mm. hallinnanjako-sopimuksiin,
maanvuorkra-oikeuksiin, yhteisalueosuuden tai kiinteistöjen yhteisen alueen
luovutuksiin/kauppoihin/ ja muut
luovutukset kuin kauppa tai lahja, onnistuvat vasta 2015 aikaisintaan. Siitä on
säädös joka löytyy Finlexistä, 622/2013. Tämän olin ottanut LKV-kokeeseen
mukaan. Myös yhteiskiinnitykset kuuluu edellä lueteltuun joukkoon. Kyseiseen
kysymyksen kohtaan avasin Toimeksiantosopimus-asian lisäksi Maakaaren 9a-luvun
joka käsitteli juuri sähköistä kaupankäynti-järjestelmää. Kiitokset esitettävä
täydentävistä tiedoista Finlexille ja epäilyjen varmistamisesta OPKK:n
välittäjälle, jolta olin ennen koetta kyselemässä harjoittelu/työpaikkaa.
Kysymys 4 oli Maankäyttö- ja Rakennuslain kysymys, vaikea
essee-luonteinen. Kesken koe-tilaisuutta oli kokeen valvojat havainneet
koe-papereissa virheen, 500 km2 vaikka piti lukea 500 k-m2,
eli Kerrosneliömetriä eikä neliökilometriä. Ensimmäinen huomio itse tehtävässä
on asemakaavoittamaton alue. Eli tällöin alueella todennäköisimminkin on
voimassa yleiskaava. Tätä puoltaa MKRL 5:42§ ja 37§ joiden perusteella Kunta
päättää yleiskaavasta. Seuraava huomio on yhdyskuntarakentamisesta aiheutuvat
kustannukset. Eli tällöin puhutaan alueen kehittämistarpeesta, eli
kehittämistarvealueesta. MKRL 12a-luvun
pykälät 91a-91p§:t. Merkittävimpiä on 91c§ jossa on kehittämiskorvauksesta ja
sen määräytymisestä. Pykälässä todetaan ettei kehittämiskorvausta saa määrätä
vain asuntorakentamiseen tarkoitettuun maankäyttöön tai rakennusoikeuden lisäyksen
määrä ei ylitä 500 kerrosneliömetriä. Näin ollen, koska B osti ja hänen
käytössään 500 k-m2:een
rajalla oleva rakennus toi alueelle kehittämistarvetta, tuli hänelle velvoite
maksaa kehittämiskorvausta. Tosin tuo määrä on ihan sillä rajalla, että
käytännössä B voi neuvotella Kunnan kanssa rajan muuttamisesta tai yrittää
kärkkyä päätöstä ettei hänelle lankea kehittämiskorvausmaksua. Kunta päättää ja
määrää korvauksen ja se on täydellisesti vain sen käsissä. Koska B:n
kiinteistölle tulee arvonnousua kehittämisestä, kunta voi periä enintään 60%
tontin arvonnoususta johtuvasta määrästä. Maksujärjestelyn toteuttaminen on
sovittavissa kunnan kanssa. B joutuisi maksamaan kehittämiskorvausta 500k-m2*100€/m2=50 000€.
Näin ollen, jos B anoo vapautusta, oikaisua tai lykkäystä kehittämiskorvauksen
suorittamiselle, on hänen siitä puhuttava Kunnalle. Jos kunta päättää, ettei
edellä mainittua muutosta myönnetä, kehittämiskorvaus on suoritettava 3kk
sisällä maksuunpanosta tai erityisellä maksujärjestelyllä, josta on sovittu
kunnan kanssa. Luvun sisältö tulee sovellettavaksi vain yleiskaavan pohjalta
kun yleiskaavan pohjalta kaavoitetaan asemakaavaa. Tehtävässä oli toinenkin
kantaa otettava asia. Nimittäin asukkaiden kuuleminen ja tarpeelliset
selvitykset, koska he vastusti B:n suunnitelmia. Tämän vuoksi tarvitaan
ELY-keskuksen lausunto sillä Yleiskaava tehdessä on MKRL 39§ perusteella
otettava huomioon myös kohdan 4 liikennemahdollisuudet ja yhteiskuntatekniikan
tuonti ja toteutus alueella, turvallisuus ja B:n toiminnan vaikutus alueen
terveellisyyteen tarpeen mukaan huomioiden myös ympäristöhaittojen riskit, sekä
ympäristön ja alueen rakennuskulttuuri sekä maisemakuva. Lausunnot on saatava
ELY-keskukselta ja tarpeen mukaan myös AVI:lta, sekä B:n on toimitettava
yrityksen toimintasuunnitelma ennakkoon kunnalle arvioitavaksi ja edellä
mainituille virastoille, jotta hänen yritystoiminnan vaikutukset voidaan riittävän
kattavasti arvioida ennakolta. B tarvitsee hyväksynnän viranomaisilta, että he
katsovat hänen yritystoiminnan olevan vastuullista ja siitä ei koidu
suhteetonta haittaa ympäristölle sekä alueen asukkaille. Asukkaat voisivat
nostaa kanteen B:n toiminnasta ja hänen tulee osoittaa, että asukkaiden esittämät
väitteet ovat perättömiä, ja aiheutuva haitta ei ole kohtuutonta asukkaille.
Omasta mielestäni nämä oli merkittävimmät asiat joihin piti ottaa kantaa
neljännessä kysymyksessä, mutta en mene 100% varmuudella sanomaan että olenko
oikeilla jäljillä, pienen virheen saatoin tehtävää kokeessa tehdessä tehdä,
mutta ydinsisältö oli mielestäni tämä. Virallisia vastauksia odotellen…. 2-4
pistettä niin olen tyytyväinen mutta jää nähtäväksi, miten käy sillä kysymys
oli vaikea, enkä ollut kehittämiskorvauksista ennen koetta lukenut juuri
lainkaan mitään. Eikä juuri MKRL-säädökset ole vahvinta osa-aluettani
muutenkaan, mutta, aika näyttää.
Kysymys 5 oli jaettu kahteen eri osaan ja oli varmasti
monelle itse kokeessa kaikkein vaikeimmista tehtävistä. Itselleni tehtävä oli
ehkä koko koneen vaikein ja odotan siitä heikointa pistesaldoa, esim. Kohdan A
ja B myyjä osapuolena oli joko Säätiö tai Yhdistys ja heidän osaltaan en
käsitellyt heidän myynti-oikeutta riittävän hyvin. Maakaari oli tulessa. En
odota tehtävästä kuin 1-4 pistettä kokonaisuudessaan, kaikki tehtävän 5 pisteet
ovat vain positiivista plussaa. Ennen tehtävää 5 vastasin tehtävän 6-kysymyksiin
joka oli 2-sivuinen rasti ruutuun tehtävä.
A)
Kohdassa A piti ottaa kantaa MK 2:4§ eli
perustettavan yhtiön lukuun tehtävästä kaupasta. Lisäksi itse koetehtävään piti
tehdä ESISOPIMUS MK 2:7§ mukaan joka on siis MK 2:1§ pohjalta laadittu sitova
oikeusvaikutteinen sopimus, joka voidaan vaatia toteutettavaksi ja
sopimusrikkomuksesta seuraa sanktiota. Kauppakirjaan piti sopia purkavasta
ehdosta, että kauppa puretaan jos kohteessa on liian kallis vika, josta ostaja
vaatii yli 200 000€ korvauksia ja kaupan toteuttamiseksi ostaja vaati
ehdon, että asemakaava muuttuu siten, että rakennuksen käyttötarkoitus saadaan
muutetuksi jotta kiinteistö soveltuu asunto-osakeyhtiöksi. Mielestäni molemmat
ehdot on mahdollista toteuttaa, siltä pohjalta ainakin yritin ratkaista
tehtävää ja laatia kyseistä esisopimusta… Pätemättömät ehdot tuli myös
huomioida. Jota en nyt valitettavasti tähän jaksa alkaa avaamaan, se selviää
virallisessa vastauksessa. Kokonaisuudessaan A-kohdasta en odota kuin 1-2
pistettä Maksimissaan, täyteen 5 pisteeseen en tulisi pääsemään.
B)
Kohta B oli… No, sama mikä A:ssa oli jatkui
täällä. Maanvuokra-sopimuksesta ja maanvuokra-asiaa käsiteltiin tehtävässä, ja
tehtävässä piti puntaroida miten velka-kiinnityksien kanssa menetellään.
Selvitin että yhdistys voisi neuvotella pankin kanssa osan kiinnitysten
kuolettamisesta ja pankin velka-saatavien kuittaamisesta, sekä selvittää sekin
vaihtoehto että Liikemies A ottaisi osana kauppahintaa velkoja vastatakseen.
Tehtävään tuli avata myös MK 14:2§ Maanvuokraoikeuden siirrettävyydestä,
Maanvuokralain 28§ maanvuokralain pitkästä ajasta (jota toin esiin että maanvuokrasopimusta
voisi myös käyttää velkojen vakuutena) ja maanvuokralain etusija kiinnityksessä
tulee lähtökohtaisestikkin olla parhaalla etusijalla. Kokonaisuudessaan B-kohta
meni ehkä vähän paremmin mitä A, mutten siitäkään odota kuin 1-3 pistettä sillä
tehtävä tuli eteen vasta kokeen loppupuolella, ja oma jaksaminen alkoi olla jo
vähän sitä ja tätä.
Kysymys 6 oli rasti-ruutuun tehtävä joka oli jaettu 2 eri
sivuun, tehtävän vuoksi koe-tilaisuutta keskeytettiin sillä ohjeistus oli
tullut koepaperiin puutteellisesti tai siitä puuttui tietoja. Tehtävässä on 10
eri tehtävää joissa on eri väittämiä, joista rastitetaan kaikki oikeat
vaihtoehdot. Vaihtoehtoja on 4 ja rukseja tulee siis joka laatikkoon 0-4. Jos
yksikin ruksi on väärin, kohdasta ei saa pistettä. Tehtävä tehtiin koepaperille
ja ne revittiin ja jätettiin koepaikalle, joten en niitä voi avata sen
kummemmin tässä yhteydessä. Tehtävissä kumminkin pyöriteltiin jonkin verran
AOYL-säädöksiä, asuntokauppalakia ja arviointia. Pidin tällä erää tehtäviä
helppoina ja odotan 8 pistettä itselleni niistä. Jopa täysiin koen
mahdollisuuden, mutta en ihan usko vielä siihen.
Keskuskauppakamari laatii LKV-kokeen ja sen
välittäjälautakunta arvioi kokeet. LKV-koe maksaa vuodella 2014 230€/kokeeseen
osallistuja keskuskauppakamarin sivujen mukaan. Kumminkin, ihmettelen keskuskauppakamarin roolia kokeeseen
osallistujia kohtaan siltä osin, että se ei koskaan julkaise kokeen jälkeen
koekysymyksiä ja virallisia vastauksia välittömästi heti kokeen jälkeen. Virallisissa vastauksissa on välillä ollut
virheitä, ja toiseksi, mielestäni on kokeeseen osallistujia kohtaan nähden
reilua, että kokeen järjestäjällä on heti kokeen jälkeen viralliset vastaukset
tiedossa joiden pohjalta kokeet tarkistetaan, eikä niin että kokelaalle herää tunne että
viralliset vastaukset selviävät kokeen tarkastamisen yhteydessä sen mukaan miten kokelaat siinä ovat pärjänneet. Asiana mielenkiintoinen, koska virallisia
vastauksia ei ole välittömästi kokeen jälkeen juuri peräänkuulutettu
julkaistaviksi.
Itse koe-päivä meni mukavasti, matkaseura oli hyvää ja
menomatka sujui erittäin mukavissa merkeissä. Paluumatkalla olikin toinen ääni
kellossa kun auto ei käynnistynytkään parkkipaikalla Helsingin Messukeskuksen
pihalla. Kun ovet lukitsi niin takaovet ei lukkiutuneet, kun ne avasi niin ne
lukkiutui, auton kojetaulu piipitti ja relerasiasta kuului naksutusta…
Yritettiin työntää autoa että saataisiin se käyntiin, yritettiin toisesta
autosta apuvirralla käynnistää sitä mutta ei inahtanutkaan… Loppujen lopuksi
kun hinauspalvelun tyyppi tuli paikalle, otti akun irti että auton ajonesto
nollautui ja sitten uudelleen
kiinnityksen jälkeen antoi apuvirtaa, päästiin paluumatkalle… Kyllä sitä
varmaan 2-3 tuntia yritettiin käyntiin saada… Paluumatkalla todettiinkin että
koepäivä oli ehdottomasti ikimuistoinen.
Itse kokeen alla itselläni oli asunnossa jälleen putki-vuoto, tällä kertaa tulee olemaan viimeinen paikkaus-operaatio sillä meneillään on putkimiesten kilpailutus, jossa pääpottina edullisimmalle yrittäjälle on putkiurakka ja AJ:n asunnon vanhat Chileläiset kupariputket vaihtuvat moderneihin komposiittiputkiin... Myös pientä eteisen remontointia voisi suorittaa seinien osalta siinä ohessa, pienissä määrin, pintarempattava osa kun on keskellä koko asuntoa ettei siinä juurikaan ole kylmää ulkoseinää millään seinällä suoraan takana, niin sen saa suoritettua samalla edullisesti, nopeasti ja kätevästi tässä samassa yhteydessä. Isompi miettimisen aihe on keittiön tiskipöydän alaosan uusiminen, se olisi ajankohtaista, mutta viimekädessä riippuu aikatauluista. Perhetuttu vaihtaa asuntoa Halikon Hajalasta Perttelin Kaivolaan, joten muutto-urakkaa saattaapi jossain määrin olla edessä ja eipä tuo Joulukaan ole nyt kovin kaukana, joten ensi vuoden murheeksi melkein fiksumpaa lykätä, paremmalle ajalle.
-AJ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti