perjantai 10. maaliskuuta 2017

Salon Julkinen liikenne kaipaa uudistuksen

Aluksi infoa: Olen tavattavissa maanantaina 13.3 klo. 16:00-17:30 K-Citymarketin pääovilla, paikalla on myös muita Keskustan kuntavaaliehdokkaita sekä Annika Saarikko. Tervetuloa!! Tulevista tapahtumista ja aikatauluista tarkemmin infoa ensi viikon aikana, seuraa blogin ilmoittelua ja FB.Sivuja:
 
Sitten aiheeseen: Kirjoitan nyt, koska aihe on jokapäiväisenä ajankohtainen: Kaupungin julkinen liikenne ei elä markkinaehtoisesti eli linjoja ei ajeta, ellei kaupungin paikallislinjoille olla mukana liikennöintiä tukemassa. Tämä on että elinvoimakysymys mutta myös markkinointikysymys, sillä Salon kaikkia hienoja etuja ei ole autottomien tavoitettavissa, mikä vähentää Salon vetovoimaisuutta. Noh, merkittävää tämä ei ehkä tunnu olevan, mutta sillä kannalla ajateltuna on, sillä mm. Teijon kansallispuisto, Urheilupuisto, Tori, työmatkaliikenne on loppupeleissä häviäjinä ellei paikallisliikennettä uudisteta ja mielellään perustavanlaatuisesti. Nykyiset reitit ei huomioi mm. Rautatieasemaa eikä Linja-autoasemaa, Paikkurit ei niitä kierrä. Toinen pointti on, ettei Paikkurin välttämättä tarvitse näitä ehkä kiertääkkään, se on toki totta, muttta se edellyttää sitä, että meillä on toimivat pysäkit joista voi tarvittaessa nousta myös siihen ohiajavaan linjalleen ajavalle linja-autoon. Pitäisi vaan tietää, myös vieraankin, minkä linjojen bussit pysäkin ohi ajaa ja mihin aikoihin. Tämä on retuperällä Salossa. Lisäksi paikkuripysäkkejä, että myös pikavuoropysäkkejä, voisi näkyvämmin yksilöidä nykyiseen nähden. Ei vieraspaikkakuntalainen välttämättä tiedä, että Tämä on Veturitallin paikkuripysäkki, ellei sitä erikseen siellä huomioida. Pysäkkien yksilöinti on isoimmissakin kaupungeissa jo aika perus normi, joka sopii Saloonkin ja luo käyttäjäystävällisyyttä ja ilmapiiriä, että me huolehdimme siitä mitä meillä on kaupungissa tarjolla. Yksilöidympi menettely tarjoaa myös soveltuvin osin markkinointikeinoa ja omalla osallaan se rakentaa kokonaiskuvallista positiivista kuvaa Salosta.
 
Entäs sitten se Linja-autoasema ja Rautatieasema?
Näiltä voi olla aika ajoin tarve päästä, tai näihin päästä Salon alueelta sujuvasti kulkemaan, joko työpaikkaliikkumisen tai opiskelun vuoksi. Nykyisin paikallisliikenne edellyttää sitä, että ajat ensin autolla aseman parkkipaikalle asti jotta pääsee kulkemaan julkisin kulkuvälinein maailmalle. 
On totta ettei nykyiset paikkurit tue näitä nykyisin riittävästi. Paikkurien pitäisi kulkea täydentävänä vaihtoehtona näiden tueksi. Paikkurien pitäisi olla osa työmatkaliikennöintiä, mm. Moottoritieliittymien eli Piihovin ja Halikon Shellin liittymien pikavuoropysäkeille. Ny pysäkkien kupeessa taitaapi olla polkupyöräkatokset kuntalaisten käytössä... Ei mielestäni ihan riittävää. Ei tue sellaista pikavuoropysäkin käyttäjää, joka haluaisi matkustaa esim. Perniöstä Turkuun bussilla. Hänen vaihtoehdot on tuolloin pitkälle keskustaan rajoittuvia. Tämä pitäisi ottaa huomioon uudistuksia ajatellen. Näkisin, että reittiratkaisut ovat puutteelliset sillä ne eivät nykyisin palvele kuin kaupungin koululais- ja asiakasliikennöintiä, eikä huomioi mm. Turismia tai työpaikkaliikennettä.
 
Nykyiset paikkuri-linjat ei huomioi vapaa-aikaa saati lapsia tai nuoria. Vuoroja ei ajeta enää myöhään illalla, eli kulkeminen hankaloituu vaikka se nuorisotila olisikin ilta kahdeksaan asti auki, eikä paikkurilla pääse sinne minne olisi hyvä päästä liikkumaan. Etenkin loma-aikoina paikallisliikenne ei kannata. Miksei? Koska linjat on väärin laadittu. Jos Salosta kesällä kulkisi Nonstop paikkuri läheiselle uimarannalle niin aurinkoisina kesäpäivinä ei välttämättä kaikki olisi harmittelemassa, että olisipa kyyti rannalle.. = Käyttäjiä olisi jos tarjonta ja kysyntä kohtaa ja käytetään oikeanlaista markkinointia. Sama toimisi varmasti seutuvuoroilla, eli liikennöintiin kylien ja keskustan välillä. Teijon kansallispuisto on vetovoimatekijä, sinne tarvitaan toimivia vuoroja. Tarvittaessa näitä vuoroja pystyy hyödyntämään Salon peruskoulujen koululuokat, näin tehdään myös mm. Turussa. Salossa tarvitsee tilata useimmiten erillinen kuljetus linja-autoyhtiöltä. Tosin tämä on varmasti ollut tähän saakka käytännöllisempää ja edullisempaa. Mutta onko se näkyvää, elinvoimaista ja vetovoimaista? Saadaanko sillä lisää julkisten liikennevälineiden käyttäjiä? Tuskinpa.
 
Muutamalla kesällä ei ole liitoskuntien kyläkeskuksista päässyt kulkemaan keskustaan ja takaisin ilman omaa kyyditystä. Se on haitannut nuorten kesätyöpaikkoja ja mm. opintoja ammattikoulussa, jos opintoja on kesällä vaan ollut, sekä työharjoitteluja. Toimimaton liikennöinti on yksi syy, miksi opiskelu Salossa voi olla liitoskunnan nuorelle vaikeaa: Ei pääse kulkemaan. Jos muuttoa on harkittava, tulee herkästi valinnanvapauden puitteissa muut kaupungit vaihtoehdoksi: On parempi koulutustarjonta, kulkeminen pelaa ja kaikki on lähellä helposti saavutettavissa. Sitä Salonkin pitää tavoitella, pitää olla samalla viivalla, mutta lähtökohdat pitää rakentaa siinä talous huomioiden. Siinä on haastetta kerrakseen, mutta oikeilla ratkaisuilla haaste on tavoitettavissa.
 
-Ari Järvinen, LKV, Keskusta, numero 77.
#Huolenpitoa Huomennakin, #Välittävästi Huolenpitoa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti