sunnuntai 30. huhtikuuta 2017

Vetistä Vappua!

Viikko on ollut ohjelmarikas ja lauantaina oltiin Salon Keskustan toimesta torilla tarjoamassa kiitoskahveja äänestäjille munkkien kera. Keli oli mitä... Noh, Samanlaisin kuin monena muunakin päivänä tänä keväänä, samanlaista oli sään puoleen Vaalikadun avajaisissa. Iltaa kohden keli muuttui lumisemmaksi ja aamusta maa oli valkoinen viitisensentisen lumipeitteen ansiosta. Pohtisin eilen illan kyläily-reissua ajaessani, että monet varmaan on kesärenkailla liikkeellä kun viikko pääsiäisestä pitäisi nastattomat renkaat olla alla... Tosin kelin salliessa saa nastarenkaita käyttää pidempään. Keli on tänä keväänä heitellyt runsaasti ja mielestäni olisi ok, jos sakonpelkoiset autoilijat voisi selkeästi luottaa ettei sakkoja tule, jos nastarenkaat on yhä auton alla... Tällä kelillä siihen voi luottaakkin, mutta viime viikon keleissä kun sattumoisin oli päiviä että lämpötila oli päälle 10 asteen ja aurinkoista aurinkoisempi keli, niin myös tuona aikana... Selkeä säädäntö olisi hyvä, että sakottaminen alkaa vasta kun viranomainen on keväällä tiedottanut alueella aloitettavan autoilijoiden nastarenkaiden sakottamisen...
 
Hyperloopista on taas ollut juttua Kuntalaisforumilla. Rambollin selvitys on vissiin sit valmis ja tässä jonkunmoinen ote siitä: http://www.saloon.fi/attachements/2017-04-27T15-48-56164.pdf Tällainen kuntalaisforumilla oli. Itse kävin läpi ko. tekstin, Google kääntäjän ja sanakirjan tuella. Mielestäni suht kattava, hyvä selvitys, ei moitittavaa. Kaupungilla Hyperlooppiin liittyen on sivuja: http://www.salo.fi/tyojayrittaminen/kilpailukyvynkehittaminen/kehittamishankkeet/hankkeidentiedot/default.aspx ja http://www.saloon.fi/sijoitumenesty/hyperloop/default.aspx Näissä aihepiiriin voi perehtyä enemmänkin.
 
Mielestäni hanke on Salon osalta tältä osaa nyt tässä, pallo on heitettävä eteenpäin. Salon veroeuroilla taikka yksityistahoista koottavan porukan, että yksityisiltä tarvittavan maanhankinnan turvin projekti ei tule varmasti ikinä vapaaehtoisesti etenemään, hanke on oltava osittain taikka kokonaan valtiollinen taikka EU:n, ja em. rankasti taloudellisesti tukema. Salon paikallisia veroeuroja ei mielestäni pidä enempää panostaa, toki sitten aikanaan jos hanke etenee, niin täytyy toimia ja osallistua vastaavalla kaavalla edeten mitä aiemmin on mm. tie- rautatie -hankkeissa menetelty. Mutta, Salo on selvitykseensä nyt euronsa riittämiin mielestäni panostanut ja nyt Salossa olisi mietittävä, se oleellisin kysymys: Mitä konkreettista pitkäaikaista hyötyä Salo saisi Hyperloopista. Veikkaan että lyhyet matka-ajat ei nouse täällä loppujen lopuksi siksi suurimmaksi hyödyksi, väittäisin itse näin. Se hyöty menee pääkaupunkiseudulle taikka suurten miljoonakaupunkien hyödyksi, Salo jää kaupunkikokoihin suhteutettuna pieneksi väli-asemaksi jos edes tätä asemaa tänne koskaan toteutetaan... Se konkreettinen hyöty tullee vain sitä kautta, että Saloon saataisiin huippumodernin teknologian osaamista, kehittämistä ja koulutusta jota pystyttäisiin viemään eteenpäin. Itse putki olisi sen rinnalla ehkä pieni "väylä" em. tavoitteeseen pääsemiseksi. Tätä tavoitetta voisi jopa tukea nyt se, että Turun AMK olisi siirtymässä Osaamiskeskuksen tiloihin, eli tarvittavaa koulutusta voisi lobata tänne hyvinkin potentiaalisesti, ja Turun AMK tähän osaltaan jopa voisi tulkita varautuvan... Mutta, Salossa pitää osata nyt sitten vaatia ja lobata pitkäaikaista korkeaa osaamis-koulutusvientiä oikealla tavalla, jotta hyötyä saataisiin kaupunkiin... Huippuosaamisen vieminen maailmalle voi hyödyttää hyvässä tapauksessa Saloa, ja se on teknologia-aikana ollut jatkuvasti koventuvaa kilpailua muiden kaupunkien ja valtioiden, että innovatiivisten hankkeiden kesken.
 
Minusta Suomelle Hyperloop hankkeena on vähän ristiriitainen siinä mielessä, että me ollaan kumminkin äärettömän pieni maa moniin EU-maihinkin verrattuna, ettei käyttäjävolyymit Hyperloopin hyödynnyksessä nouse heti riittävän suuriksi... Pohjoismaisena hankkeena taas asia olisi jonkin verran toinen. Huoli on myös matala käyttöaste, joka pitäisi ainakin aluksi kulut tuloja suurempina, tosin hankkeen onnistuessaan ja toimiessaan, kulut aikanaan peittyisi paremmin, muttei maailman halvinta liikkumista se sittenkään voi olla... Näiden valossa se ei olisi Suomessa lainkaan ensisijaisen tarkoituksenmukainen hanke. Toki sitten se toisi muita välillisiä taloudellisia hyötyjä, toivoisin että iso osa putkeen tarvittavista osista rakennettaisiin Suomen terästeollisuuden osaamisen turvin, = Työpaikkoja ainakin hankkeen ajaksi, myös VR:n rautatie- että maantiekuljetuksia tarvittaneen, eli työllisyyttä tukevaa olisi sekin, jos taas putki toteutetaan maan alaisena = Työpaikkoja maanrakennus-alalle suht kivasti, ja ympäristön maisema-haitat ja maankäyttö ei niin suurtesti hankkeesta kärsisi. Nämä on erittäin tärkeitä huomioida ja pyrkiä pitää haitat mahdollisimman vähäisinä. Yritysten tilauskirjat siis hankkeessa ainakin jonkin verran täyttyy, Sijoittajat että työntekijät voittaa ja rahaa jäisi valtioon... Mutta kuka kaiken maksaa? Mielestäni EU:n on tuettava hanketta hyvin suurella panostuksella, että tällaiseen toteutukseen kannattaa lähteä. Nyt siis tulisi saada selvitykset, mikä olisi Hyperloopin työllistävä vaikutus Suomessa, että arvio paikallisesta vaikutuksesta työllistävyydessä Salossa. Tältä osin positiivisia vaikutuksia hankkeella varmasti Suomeen että Saloonkin olisi, mutta kyllä itse putken lisäksi tarvittaisiin jotain konkreettista ja pitkäaikaisempaa hyötyä... -Hanke lämmittää muutoin vain tovin ajan, kuin liri housuissa talvipakkasella, ellei siitä saatavaa kokemusta ja osaamista pystyttäisi hyödyntämään esim. Koulutus- ja osaamisvientinä tulevaisuudessa maailmalle. Hankkeen onnistuessa se tietotaito olisi tulevien vuosien ajan varmasti kovaa valuuttaa. Isoin riski toki on, että se hyöty vaan valuu osaavien ihmisten muualle muuttamisina toisten taskuihin, mutta se uhka nyt on liikkuvan työvoiman aikakautena riski ihan jokaisella kaupungilla. -Tätä isompi haaste on liikkumaton työtön työvoima, kuten Uudenkaupungin autotehtaan rekrytointivaikeudet ovat osoittaneet. Tämä liikkumattomuus- haluttomuus voisi siis olla tältä osin pienimuotoinen valttikorttikin Salon verotulojen jatkon turvaamiseksi...
 
Hyvää Vappua ja toivottavasti se Kevät pian koittaa!
-AJ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti