tiistai 10. syyskuuta 2024

Sote-Soppa mietteitä, näin salolaisittain.

Viime päivinä on poliittisesti puhututtanut hyvinvointialueiden säästöt / -leikkaukset, joita tullaan tekemään ympäri Suomea. Luonnollisesti itse kiinnitän huomiota eritoten Varhan alueen säästöihin, varsin yleisluontoisella tasolla. Salolaisittain sairaalan yöpäivystyksen lakkautusaikomus on erittäin valitettavaa, ja haitallista Salon alueen elinvoimaisuudelle. Lisäksi on huomioitava, että Salon alueen väestö on ikääntymään päin, lapsiperheiden määrä on ollut taantuva jo tovin aikaa, mikä myöhemmin tulee näkymään paikallispoliittisessa kouluverkkokeskustelussa. Uskonkin että lapsiperheitä koskettava neuvolaverkon leikkauslista ei Salon osalta ole niin dramaattinen asia mitä moni lopulta ymmärtää ja käsittää, useimmilla perheillä kun on ajoneuvot ja kuljetaan ja liikutaan muutenkin paljon kodin ja koulun, harrastusten, työpaikan välillä, mistä on tullut jo arkipäivää, ja menoja ja matkoja osataan yhdistellä luontevasti suunnitelluiksi kokonaisuuksiksi. Mutta ikäihmisten osalta tilanne onkin sitten toinen: Ennen tutun mittainen matka tuntuukin vanhemmiten pitkältä, varsinkin vieraalle seudulle mikäli ei ole kovin usein tullut alueella kulkemaan. Paikallinen lähipalvelu terveyskeskuksessa nopeuttaa ja helpottaa arjen sujumista, ja toki tällöin tällaisessa asemassa myös lapsiperheiden palvelut tulisi olla myös käytettävissä. Uskon silti, että Salossakin karsintaa tapahtuu kovalla kädellä. Pelkään, että on toiveajattelua, että kaikki hyvää tarkoittavat adressit ja vetoomukset tuottaisivat tulosta, -pettymyksiä on varmasti luvassa.

Salon yöpäivystyksen osalta huolenaihe tulee ottaa vakavasti jokaisen ihmisen kannalta, sillä kelle tahansa meistä voi sattua tapaturmia ja tulla sairaskohtauksia. -Voit olla iltalenkillä ja nyrjäyttää nilkkasi, saatat iltaisella tehdä polttopuita taikka "metsurihommia" ja käydä tapaturma sahan kanssa, kesäyöllä iltauinnilla voi sairaskohtaus yllättää tai nuori saattaa laiturilta sukeltaa uppotukkia päin, jne. mitä kaikkea tahansa voikaan sattua ja tapahtua. On toki muistettava, että on sattumaa ja huonoa epäonnea, että päivystyksen tarve iskee, ja se tapahtuu sitten kyllä täysin yllättäen ja pyytämättä. Silti pitää muistaa myös sekin, että näiden mahdollisuus on Suomen terveydenhoitoa kehittäessä aikoinaan jo kauan sitten tunnistettu, ja siihen on haluttu reagoida parhaalla mahdollisella tavalla saadaksemme paras, nopein mahdollinen apu. Nyt tätä hyväksi rakennettua turvaverkostoa ollaan romuttamassa. -En ala spekuloimaan populistisesti sillä, että terveydenhoidosta haettaisiin säästöjä Tunnin junaa / Länsirataa varten kuten moni saattaa asian äkkisesti mieltää, se on oma asiansa ja täysin eri asia. Mutta näen asian ennemmin näin, että tämä on vähän "sitä saa mitä tilaa" -tilannetta. Salolaisten on turha kuvitella, että maakunnasta tuleva pääministeri näkisi Salon edun menevän Turun edun edelle, vaikka kaupungin delegaatio yritti tätä keinoa käyttää ja vaikka tämä monen poliitikon korulauseiden ja päivittelyjen rivien välissä sanottaisiinkin. Se on nyt jo huomattu. Ja yllätykseksi paikallislehdestä kävi ilmi, että paikallinen Perussuomalaisten kansanedustaja Lundenkin hyväksyy Salon yöpäivystyksen lopettamisen, mikä mielestäni on paikallisesti miellettynä hieman erikoista. Mielestäni on myös hyvä kysymys kysyä kansanedustajan laajaa näkemystä ja kokonaisarviota siitä, miten turvataan ja kehitetään salolaisten laadukasta hoitoa näiden leikkausten ja heikennysten jälkeen, sillä sellainen näkökanta tuntuu tällä hetkellä toisen kauden kansanedustajalta täysin puuttuvan. Laajaa ulostuloa asian saralla tulisi kansanedustajalta jokaisen äänestäjän nyt peräänkuuluttaa.

Osasyyllisiä mielestäni Varhaa koskeviin säästöihin ovat salolaiset äänestäjät että valitut päättäjät myös ihan itse: Aluevaaleissa ääniä valui Salon ulkopuolelle (no äänet on aikanaan annettu ja pulinat pois, -sitä saa mitä tilaa) ja ymmärrettävä on myös toisaalta se, että paikkaneuvotteluissa puolueissa oltiinkin jonkin aivan uuden äärellä, -Salo sai läpi Aluevaltuustoon ja sen luottamuspaikkoihin toki edustajia, mutta, yllätys yllätys luottamuspaikkojen osalta moni jääviys aiheuttaa eri tilanteissa nyt sen, ettei kaupunginhallituksen pöytäkunnassa oleva pysty olemaan kaikissa Salon etua koskevissa aluehallituksen päätöksissä päättämässä, vaan hänen on jäävättävä itsensä. Toki hyvinvointialueet perivät kaiken sen, mitä kunnissa ei oltu aiemmin tehty, eli jo ennen sotea odotettavissa oli, että säästötoimia ja tehostamisia oli myös luvassa. Säästöjä toisaalta tulisi myös kyllä kohdentaa Varhan johtajistoon ja eri päälliköihin, tehostamista varmasti olisi tässä mielessä myös erittäin paljon vielä tekemättä.

Tulevien alue- ja kuntavaalien osalta tämä tarkoittaakin sitä, että kaikkien poliittisten puolueiden tulee kunta- ja aluevaaleissa käyttää tarkkaa pelisilmää paikkajaon alla, keitä se nimeää mihinkin pöytäkuntaan ja pyrkii saamaan millekin paikalle, myös varapaikat huomioiden. Väitän, että tulevien vaalien jälkeinen paikkaneuvottelurumba muodostuu erityisen mielenkiintoiseksi, ja samaan asiaan lienee havahtunut moni muukin hyvinvointialueen kuntapolitiikko ympäri maakuntaa. Äänestäjän kannalta pelkään, että vaalit tulevat olemaan varsinainen sekamelska: Kahdet vaalit yhtä aikaa luo huomattavan äänien sekaantumisvaaran, moni saattaa äänestää myöskin väärin. Hylättyjen äänien määrää tuleekin seurata. Näkisin, että järkevämpää olisi ollut pitää kunta- että aluevaalien välissä parin viikon tauko, vähän samalla logiikalla kuin presidentinvaalien toisen kierroksen osalta oli. Kahden viikon väli toisi myös mielenkiintoisia kierroksia lisää ehdokkaiden kampanjointiin, toisten vaalien "välitulos" antaisi varmasti myös ehdokkaille lisäkannusteita vaalityölle.

On myös syytä kysyä, mitä virkaa aluevaltuustoilla on, jos suuria taloudellisia linjoja että edellytyksiä palveluverkkoa koskien ohjataan eduskunnan päätöksillä, joka käyttää sitä ns. todellista suurinta valtaa pakottamalla aluevaltuustoja vääntämään keskenänsä siitä, mihin ja miten sitä vähää resurssia kohdennetaan, eikä miten se todellinen tarve alueen sisällä jakaantuu... Hyvinvointialueiden verotusoikeus voisi olla hyvä tapa ratkaista asia ja vapaus päättää itsenäisesti siitä, mitä palveluita se missäkin järjestää. Jotta aluevaltuustot olisivat uskottavia ja todellisia vaikuttamisen paikkoja, ne tarvitsevat mielestäni todellista vaikutusvaltaa niin rahoituksen että palveluverkon saralla. Toinen vaihtoehtoinen tapa olisi myös se, että Hyvinvointialueet ja aluevaltuustot lakkautettaisiin ja Valtio järjestäisi jatkossa sote-palvelut eduskunnan edunvalvonnan alaisesti. Uskon että näistäkin seikoista vaalien alla käydään vielä runsaasti keskustelua.

-AJ

Ps. Kävin allekirjoittamassa Länsirataa vastustavan adressin, enkä usko että Suomen nykyisessä taloustilanteessa hanke tulee sellaisenaan toteutumaan. Suosittelen lämpimästi muitakin allekirjoittamaan aloitteen. https://www.kansalaisaloite.fi/fi/aloite/13973 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti