Tammikuun aikana on tullut asioitua että Salon Läntisellä terveysasemalla että Pääterveysasemalla... Ja pistää pohdituttamaan, meinaan SOTE mielessä asiat, kun jostain korviin kantautui huhua että Läntinen terveysasema haluttaisiin Soten myötä lakkauttaa... Faktatietoa tästä itsellä ei ole, mutta näen ettei ainakaan kertarysäys -lopetus tule moniin aikoihin kysymykseen ilman asteittaista, hyvin organisoitua suunnitelmallisuutta. Se on mahdotonta, ei ehkä toteutuksen, vaan asioinnin, näkökulmasta. Ihmiset ei meinaan varmana mielellään luovu tutusta hoitavasta lääkäristä. Lisäksi käytännön haastetta toisi kuvioon mukaan se, että Pääterveysasemalla on riittämättömät parkkiopaikat. Tai ainakaan asiakkaalle asti se riittävyys ei konkretisoidu. Ruuhka on siellä erittäin paha. Odotustiloissa kesken odotuksemme, paikalle tuli rouva, joka ei saanut kielletyistä keltaisille viivoille parkkeeraamaansa autoa pois paikasta koska hänet oli "pussitettu" kahden toisen parkkeerajan toimesta siten ettei autoa mahtunut ajamaan pois. Tähän kiellettyihin paikoituspaikkoihin parkkeeramista ei tapahtuisi, jos ruutuja olisi riittävästi vapaana. Niitä ei ole, sillä asiakkaita asioi pääterveysasemalla paljon. Odotusajat ovat pitkiä ja annetut ajat venyvät, toki flunssa- ja tapaturmakausi on myös nyt pahimmillaan, pidentämässä jonoja. Mutta: Ongelma pahenisi entistä järkyttävämmäksi, mikäli kaikki Läntisen terveyskeskuksen potilaat hakeutuisivat Pääterveysasemalle hoitoon. Jollei SOTE mene nappiin taikka ihmiset ei löydä yksityisten palveluntarjoajien luo, ruuhka on ennennäkemätön... Harkintaa ja ennakointia tarvitaan Sote asioissa siis erittäin paljon. Läntisellä Terveysasemallakin ruuhkaa on, ja parkkipaikkoja on vaikea löytää. Ei toki niin vaikeaa kuin Pääterveysasemalla. Läntisellä paikoitusongelma helpottaisi jos paikoitus olisi vain sallittu Läntisen asiakkaille. Tai mikäli se on heille vain sallittu, sitä ei ainakaan valvota. Parkkipaikalta mm. itse bongasin auton, jota ei kukaan ollut käynyt käyttämässä ainakaan reiluun viikkoon, lumien keskellä... Sekin ruutu olisi asiakaskäytössä paremmassa käytössä.
Minusta Saloon olisi saatava mm. pikaparkki-paikkoja. Siis sellaisia, jotka olisi myös tavallisille autoilijoille tarkoitettuja ruutuja nopeaan, alle 15 minuutin. Ja sellaisiin paikkoihin joissa asiointi on yleensä toteutettavissa alle 15 minuutin. Näitä on mm. Apteekkien lähistöllä, joissain kioskeissa, juna- ja linja-autoasemalla. Tosin, ei tuotakaan aikarajoitusta välttämättä aina noudateta, mutta sääntöä kunnioittavat toki sen mukaan yrittävät elää ja helpottaa toinen toistensa arkea tätä kautta. Myös elämää helpottaisi mm. Sairaalan viereisen kaupan parkkipaikoitus... Se tapahtuu nykymuodossa katukivetyksen viereen tien molemmin puolin suht holtittoman oloisesti... Siinä toimisi paremmin vinoparkit, ja varmasti palvelisi kauppaakin kivasti. Harmillista veivata Uukkaria jotta saa kaupassa asioinnin ajaksi auton parkkiin tyhjemmälle kadun puoliskolle siten ettei haittaa toista kanssa-autoilijaa... Liikenneratkaisuissa sujuvuus ja helppous on vielä Salossa osin lapsenkengissä. Joukkoliikenteessä pitäisi huomioida sujuvuus huomattavasti nykyistä paremmin: Paikkurien aikatauluihin nähden muun liikennöinnin Salon eri kylistä taikka keskustasta pois päin tulisi kohdata suht joustavasti myös keskustan ulkopuolella: Ollikkala, Salonkatu, Perniöntie, Mariankatu & Linja-auto- ja Juna-asemat. Joukkoliikenteessä näissä paikoissa ajallisesti lähelle toisiaan sijoittuviin kohtaamisiin voisi kehittää sujuvuutta varmasti lisää. Salo on pieni kaupunki, mutta se ei voi eikä saa olla peruste etteikö täällä pääsisi liikkumaan helposti. Sanotaan vaikka näin: Joukkoliikenteen on oltava Salossakin helposti lähestyttävä liikkumistapa.
Sote tuo haasteen myös mm. Neuvoloille ja kylille: Säilyykö palvelut lähellä? Sote sen aikanaan näyttää, mutta, Salon kylien elinvoimaisuus on pitkälti riippuvainen oman kylän koulusta ja lapsiperheistä. Mielestäni kylät ja miksei myös Salo kaipaisi lisää kyläyhdistyksiä yksin taikka yhdessä toisen kylän taikka kyläyhdistyksen kanssa, jotka voisi ylläpitää oman kylänsä elinvoimaisuutta. Yhteisöt voisi sitoutua tarkkailemaan kylän alueen puutteita ja puuttua niihin tarvittaessa. Yhteisöt voisi järjestää mm. kylätalkoita ja tarvittaessa yhdistys voisi työllistää määräaikaisesti työttömiä joihinkin yhdistyksen vastuupiiriin soveltuviin hankkeisiin. Tukea yhdistyksille tulisi jakaa harkinnanvaraisesti kaupungin kassasta, edellyttäen että samalla kaupungin oma kuormitus samalla pienenisi... Palkanmaksu taikka työttömien työllistäminen tuskin onnistuisi, ellei tuo vähäinen työ olisi etuusturvattua, ettei työttömyysetuuksia tms. menettäisi. Kelan säädöksien puitteissa tällainen olisi järkevästi toteutettavissa, ja jopa järkevää, sillä tällä tavoin samalla että helpotetaan työttömän arkea, saisi kaupunki itse säästettyä jokusia euroja kassaansa.. Helpoiten säästää näissä olisi toki jättää paikat rempalleen ja tekemättä... Se ei mielestäni pitkällä aikavälillä ole tarkoituksenmukaista, vaan rapauttaisi kyliä entisestään heikompaan tilaan. Seurausta on kylien elivoiman heikkeneminen, väestökato suurempiin ja paremmin hoidettuihin asuinalueisiin sekä kyseisten kylien asukkaiden asuntojen arvojen tippuminen ja vaikea myyminen. Järkeviä hankkeita on järkevä tukea, siitä hyötyy aikanaan kaupunkikin. Eniten hyötyy viimekädessä lopuksi asukas. Miksikään ulkoistusautomaatiksi yhdistykset ei saa päätyä, mutta, lähtökohdan tulisi olla se, että mistä asioista yhdistys itse olisi halukas ja kykenevä kantamaan kylässään vastuuta, siitä homma lähtee liikkeelle. Pakottamisella ei loppujen lopuksi saada mitään aikaiseksi, kannustamalla ja tukemalla & kannustamalla taas hankkeet voi lähteä liikkeelle. Tästä on hyviä esimerkkejä Suomessa, että kyläyhdistysten ja muidenkin yhdistysten toiminta on tuottanut positiivisia tuloksia: http://yle.fi/uutiset/3-7465658 Miksei siis samantapainen voisi toimia myös salossa, taikka jopa Salon kylissä? Mielestäni voisi hyvinkin toimia, kunhan tahtoa vaan löytyy.
-AJ
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti