TS uutisoi 27.10 VR:n kyseenalaisesta toiminnasta (lue juttu
yllä olevista kuvista suurentamalla). Uutisen mukaan yhtiön kalustoa on tieten
tahtoen annettu rapistua / romutettu sekä lähijunaliikennemahdollisuudet on
likipitäen järjestelmällisesti ammuttu alas mahdottoman kalliina ratkaisuina,
mm asemapaikkojen rakentamisen kuluja liioittelemalla. Vaikka rivien välistä
olisikin hitunen kärjistystä havaittavissa, etenkin kaluston osalta (toki
kalustoa on uusittava, jos aitoa tarvetta on), niin väkisinkin uutisen
luettuani nousi mieleen, kuinka luotettavina Tunnin Juna -hankkeeseen julkistetut
luvut ovat olleet esimerkiksi Suomusjärvelle (ja muuallekkin Saloon) kaavailluiden
asemapaikkojen osalta, ja, -onko asemapaikka kuopattu romukoppaan siten
tarpeetta turhan kalliina investointina? Mikäli asia näin on, on mielestäni
päätöksiä tunnin juna -hankkeessa tehty osin virheellisien tietojen valossa.
Herää kysymys, että paljonko ratahankkeen selvityksissä on ollut mukana VR:n ja
sen liittolaisten ja yhteistyökumppaneiden lobbausta, ja kuinka puolueettomia
nämä siten loppujen lopulta ovat olleet?
Kuluneiden päivien saatossa olemme myös uutisoinnista voinut
seurata, että hankkeessa mukana olevat muut kunnat ja kaupungit ovat valmiita
lunastamaan Salon ja Vihdin ulos, mikäli nostetut kanteet menestyisivät. Syyksi
kerrotaan, että tahdotaan varmistaa tällä EU:n hankkeen rahoituksen toteutuminen.
Kummankin kunnan veronmaksajien veroeuroista koostuva osuus hankkeessa on 3,74
M€. Nyt olleen uutisoinnin valossa hankkeesta luopuminen tuntuisikin
salolaisten kannalta jopa järkevältä ratkaisulta: Rata toteutuisi nyt olevien
suunnitelmien pohjalta, vaikka emme hankkeessa mukana olisikaan, samalla vino
pino kuntalaisten maksamia veroeuroja säästyisi. Lisäksi lainsäädännön valossa
ajatellen, että hankeyhtiön on kumminkin hanketta koskevat lakisääteiset
velvoitteet joka tapauksessa Salonkin kohdalla noudatettava. Siten Salo ei häviäisi
asiassa yhtään mitään.
Aamuisen Turun Sanomien uutisoinnin perusteella itsestä alkoi
tuntua siltä, että päättäjiä on asiassa viety kuin sikaa säkissä suoraan
teuraalle: Ensiksi on selvityksissä ja puheissa luvattu kauniisti edistää
paikallisliikennettä, mutta sitten onkin matto vedetty pois alta, pidetty
asemapaikkoja kalliina / mahdottomana investointeina ja saatu siten lähijunaliikenne
torpattua Salon kylien osalta pois. Lähijunaliikenteestä toki edelleen
puhutaan, mutta siten, että Salossa olisi vain Salon rautatieasema... -Mitä on
lähijunaliikenne, jos asemapaikkoja ei ole kattavasti tarjolla? Mielestäni nyt
puhutaan siis pitkälti lähes nykyistä vastaavasta liikennöinnistä hieman nopeutuvilla
aikatauluilla, ja sekin toteutetaan lopulta pohjautuen käyttäjämäärien, eli
kysynnän kautta. Syytä ehkä myös ennakoida myös nämä koronan tuomat vaikutukset
kysyntään liittyen... Näin perustellen kumminkin on saatu käännytettyä päättäjät
hankkeen tueksi samalla VR:n toivomat rönsyt karsittuna, korostamalla matka-aikaa
sekä sen merkitystä kaupungin kasvumahdollisuuksiin, sekä T:ku-H:ki-Tampere kasvukolmiota
ja Salon siihen mukaan lukeutumista. Noin rivien välistä ynnättynä.
Useiden lähijuna-asemien puuttuminen ympäri maakuntaa on
myös osaltaan suurien maakuntakaupunkien etu, väestön keskittyessä
kasvukeskuksiin, ja siten Salosta eroon pääseminen voisi mahtuakin osaltaan
myös näiden intresseihin: Mahdollistaisihan tämä yhä sen, että väestö
keskittyisi jatkossakin suurempiin kasvukeskuksiin. Salon etu sen sijaan olisi
nimenomaan useat pienemmät lähijuna-asemat entisten kuntakeskusten tuntumissa:
Pendelöinti esim. Suomusjärveltä helpottuisi kodin ja työpaikan välillä, sekä
asuinpaikan valintamahdollisuus kasvaisi selvästi, kun matkayhteys isompaan
kaupunkiin on helposti saavutettavissa. -Ei ole salolaisen etu, että ajat
puolisen tuntia ensin autolla Lohjan/ Salon rautatieasemalle, jotta pääsisit
junaan... Asemapaikka vartin ajomatkan päässä palvelisi Salon kylien asukkaita
huomattavasti paremmin ja minimoisi osaltaan myös liikennepäästöjä ja siten autoilijan
kuluja. Junayhteys myös mahdollistaa nykyään matkan aikana työskentelyä/
opiskelua, -onhan isolla osalla ihmisistä verkkoyhteys puhelimessaan, ja monesta
junastakin se nettiyhteys löytyy.
Etätyön korostuessa ja yleistyessä tarve vierailla työpaikalla
osalla ihmisistä myös vähenee. Monella pääkaupunkiseudun asukkaalla onkin parhaillaan
varsin potentiaalinen tahtotila asua väljästi maaseutumaisessa ympäristössä,
kumminkin siten että tarpeelliset päivittäispalvelut löytyvät lyhyen matkan
säteeltä kodista. Tätä tahtotilaa tulisi Salossa edistää ja hyödyntää Salon
eduksi, mutta se tahtotila tuntuu uinuvan eräänlaista Ruususen unta... Kumminkaan,
realismia on että auto ei enää ole kaikkien näiden ihmisten kohdalla se välttämätön
jokapäiväinen tarpeellinen ratkaisu, edellyttäen silti sen, että julkinen
liikenne on toimiva ja riittävän kattava. Tunnin junan suunnitelmien uudelleentarkastelua
tulisi mielestäni harkita jo ihan koronaviruksen vuoksi asemapaikkojen
lisäämisen kannalta uusiksi. -Myös liikennepolttoaineiden päästövähennykset
vaativat korvaavia, kattavan helposti tavoitettavia sekä vaivattomia
liikenneratkaisuja: Autoilulle on olemassa vaihtoehtoja myös syrjäseudulla,
mikäli tahtotila on vain oikea niiden toteuttamiseksi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti