tiistai 15. helmikuuta 2022

Kelirikko piinaa seutua

Kuka vaan on voinut havaita, että kelit ulkona ovat olleet tänä talvena ns. sahaavia: sulaa, jäätyy, sulaa, jäätyy, lunta vaiko vettä vaiko loskaa,  ja ei kun uudestaan ja uudestaan. Tienpidolle se tarkoittaa varsin haasteellisia oloja. Lehdestä on voinut lukea, että rumpuja ja sadevesiviemäreitä sulatellaan koko viikko ja että sepelikin menee sitämukaa kuin sitä valmistuu, jos edes saadaan joka paikkaan. Maanteillä aurausvallit muodostaa esteitä veden kulkeutumiseksi ojiin, eikä kukaan ehdi tehdä tällekään oikein mitään... Myös asfaltti on paikoin rikkoutunut ja tienpintaan tullut kuoppia, joita tuskin näillä säillä urakoitsijat edes pääsevät paikkaamaan. Pieni, mutta tien kuntoa paljon pelastava toimi eli sulamisvesien ohjaaminen ojiin, on unohtunut. Kun vesi pääsee asfaltin alle tien runkorakenteisiin, vauriot ja korjausvelka on suurta. Veden kertymistä ongelmapaikkoihin pystyttäisiin varmasti kartoittamaan ja tienpidollisin keinoin ennalta ehkäisemään, jos vaan tahtotila olisi riittävä. 

Mielestäni tienpidon taso on heikentynyt huomattavasti viimeisen 10 vuoden aikana. Vähänkin merkittävämpi Elyn alainen sivutie on joko auraamatta tai hiekoittamatta, mutta pienempi yksityistie on hoitanut velvoitteen mallikkaasti. Lääkkeeksi odotetaan riittävän pitkää suojasäätä ja suolaa, mutta tämä ei edesauta joka päivä tietä tarvitsevan kulkua. -Ei tosin se ojaan päätynyt autokaan asiaa auta lainkaan. Eikä jalankulkuväylältä hankittu lonkkamurtuma. On toki myös annettava kiitosta niille yksityisille aktiivisille maanomistajille, jotka omalla kustannuksellaan omatoimisesti on paikanneet Elyn alla toimivien tieurakoitsijoiden jättämiä laiminlyöntejä. Meinaan ala-arvoisen tienpidon itse näen laiminlyönnistä, olkootkin virallisesti se sitten vastuullista tienpitoa tai ei. Nämä henkilöt ovat oman kiinteistönsä tuntumaan ripotelleet edes hitusen hiekkaa autojen pitimiksi, omaa kulkua etunenässä edesauttaaseen. 

Oma näkemys perustuu parin edellisen päivän kokemukseen, kun on ollut välttämätöntä ajaa kaupungille useamman kerran. Lammikot tulevat paikoin koko kaistan yli ja vastaantulevan liikenteen vuoksi niiden läpi on välillä vaan pakko ajaa, vaikka vesiliirron uhka on mitä ilmeisin. Autoa on turha pestä, kuravesi huuhtele sen yhtä likaiseksi ja helposti. Asfalttiin kaivautuneet kuopat pakottaa väistelemään niitä, eli ajat joko tosi keskellä tai tosi reunassa... Molemmissa on omat uhkakuvansa. Reitinvalinnalla tosin pystyy hieman vaikuttamaan asiaan, eli valitsemalla parempikuntoinen reitti. Sataneen, sohjoisen lumen vuoksi monet asfaltin vauriot jää piiloon eikä autoilija näe niitä. Liian suurella nopeudella on ilmeinen riski ajoneuvon vaurioitumiseen. Vilkkaimmille teille mielestäni saisi olla ylimääräisiä, tilapäisestä huonokuntoisuudesta johtuvia matalamman ajonopeuden suosittavia merkkejä. Nytkin osa autoilijoista ei tunnu välittävän kelistä, ei kanssaliikkujista eikä omasta ajoneuvostakaan. Näillä merkeillä olisi mielestäni merkitystä niille tiellä liikkuville autoilijoille, jotka eivät säännöllisesti aja kyseisillä tieosuuksilla. Tämä parantaisi ennakoitavuutta ja kertoisi urakoitsijan tiedostaneen vauriot, vaikka ei kelistä tai tieoloista johtuen heti pääsisikään korjaamaan vauriopaikkoja. Itsestäni tuntuu siltä, että osa autoilijoista tarvitsee tällaista tiedoittavaa informaatiota, koska kelioloja eikä omia ajofaitoja ei osata lukea oikein, tai niitä tulkitaan ylimalkaisesti.

Itse koen myös median sääuutisoinnin pettäneen pahasti. Ensimmäistä isoa pyryä ylidramatisoitiin, eikä tilanne ollut lainkaan niin paha mitä uutiset antoi ymmärtää. Jälkimmäinen sade taas jäi uutispimentoon, ja kyllä valot vilkkui ja sai kolata urakalla! Ensimmäisen myräkän seuraukset tulikin viiveellä seuraavassa myrskyssä. Kertynyt tykkylumi pääsi oikeuksiinsa ja seuraukset oli paljon pahemmat.  Huonoa ajokeliä on ennustettu myös tiuhaan, mutta viime parin päivän ajo-olot ovat olleet omasta mielestäni monin verroin huonommat ja vaarallisemmat kuin mitä aiempien myrskyjen uutisoinnissa annettiin ymmärtää. Ei siis ihme, etteikö ajokelinlukutaidot voisi olla myös huonomman kelin aikaan entistä heikommat.

Omalla pihalla olen hiekoittanut pieniä polkuja. Polku autotallille, liiteriin, puuvajaan, postilaatikolle ja roskikseen, kompostorille. Hieman murenaa vetävien renkaiden eteen liikkeelle lähdön tueksi. Sahaava sää vaan vaatii paljon hiekkaa. Kenkiin kiinnitettävät nastat on olemassa, tarttis kai laittaa ne jo kenkiinkin kiinni. Toistaiseksi näillä on pihapiirissä pärjätty. Sadevesikaivo jäätyi, mutta ohjaan sulamisveden nyt pidemmällä putkella pois rappusten edestä keskemmälle pihaa. 

Onneksi kevät on jo lähellä. Aurinkoisella päivällä kattelin ohjelmaa, ja aika mukavasti aurinko sohvalle jo lämmitti. Odotan jo innolla lumien sulamista, jotta päästään kevätaskareiden pariin. Neljän seinän sisällä kököttäminen alkaa hiljalleen kyllästyttää.

-AJ

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti